Reducerea emisiilor de carbon în zona urbană prin investiții pentru dezvoltarea infrastructurii urbane curate (infrastructuri de transport, ciclism, material rulant, combustibili alternativi, culoare de mobilitate), bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă

 
Publicat Lun, 12 Aug 2024
Timp de citire estimat: 24 de minute
Cuprins

Cum vă putem ajuta?
Programul sprijină comunitățile urbane din regiunea Sud-Est în eforturile de reducere a emisiilor de carbon prin proiecte de mobilitate urbană curată. Ne ocupăm de toate aspectele, asigurând că fiecare proiect contribuie semnificativ la tranziția către o economie cu zero emisii.
Mai jos veți găsi toate detaliile necesare. Dacă sunteți interesați de aceste inițiative, ne puteți contacta prin formularul de la sfârșitul articolului.

Prezentul apel de proiecte acoperă regiunea Sud-Est și se aplică investițiilor realizate în cele șapte județe din această zonă de dezvoltare: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea și Vrancea.

Alocare financiară (FEDR + BS) Structura finanțării Finanțare nerambursabilă Perioadă depunere
103.993.201 EUR - UAT mun. reședintă județ
17.706.738 EUR - UAT municipii
17.829.003 EUR - UAT orașe
FEDR – maximum 85%
Buget de stat - maximum 13%
Contribuție Beneficiar - minimum 2%
Minim: 500.000,00 EUR
Maxim: 14.000.000,00 EUR
Start depunere: 26.08.2024
Sfârșit depunere: 26.02.2025
Prioritatea 3
 

O regiune cu emisii de carbon reduse

Obiectiv de politică 2 - O Europă mai verde, rezilientă cu emisii reduse de carbon, care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investițiilor verzi și albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice și a adaptării la acestea, a prevenirii și gestionării riscurilor precum și a unei mobilități urbane durabile.

Obiectiv Specific 2.8 - Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon.

Actiunea 3.1 Reducerea emisiilor de carbon în zona urbană prin investiții pentru dezvoltarea infrastructurii urbane curate (infrastructuri de transport, ciclism, material rulant, combustibili alternativi, culoare de mobilitate), bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Apeluri
 

Reducerea emisiilor de carbon in municipiile resedinta de judet bazata pe planurile de mobilitate urbana durabilă - Apel PRSE/3.1/1.1/1/2024;
Reducerea emisiilor de carbon in municipii bazata pe planurile de mobilitate urbana durabilă - Apel PRSE/3.1/1.2/1/2024;
Reducerea emisiilor de carbon in orase bazata pe planurile de mobilitate urbana durabilă - Apel PRSE/3.1/1.3/1/2024

Alocari financiare (FEDR + BS):
 
  • 103.993.201 Euro pentru apelul de proiecte PRSE/3.1/1.1/1/2024 dedicat municipiilor reședință de județ;
  • 17.706.738 Euro pentru apelul de proiecte PRSE/3.1/1.2/1/2024 dedicat municipiilor;
  • 17.829.003 Euro pentru apelul de proiecte PRSE/3.1/1.3/1/2024 dedicat orașelor.

Bugetul alocat apelului de proiecte:
Alocarea apelului de proiecte PRSE/3.1/1.1/1/2024  - 103.993.201 euro, detalierea alocării pe municipii reședinta de județ fiind următoarea:

Municipiu reședință de județ
Finanțarea nerambursabilă maximă (euro) FEDR+ Buget de Stat
Brăila: 17.021.436
Buzău: 18.833.076
Constanța: 23.524.841
Focșani: 10.976.226
Galați: 33.637.622

Apel municipii 
Finanțarea nerambursabilă minimă a proiectului: 500.000 euro; 
Finanțarea nerambursabilă maximă a proiectului: 14 000 000 euro;

Apel orașe
Finanțarea nerambursabilă minimă a proiectului: 500.000 euro; 
Finanțarea nerambursabilă maximă a proiectului: 14 000 000 euro.
Menţionăm că valoarea nerambursabilă este formată din valoarea FEDR+BS.

Rata de cofinanţare:
 

În cadrul prezentelor apeluri de proiecte, pentru întocmirea bugetului cererii de finanțare, se va lua în calcul:

  • Rata de cofinanțare din partea Uniunii Europene este maximum 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), 
  • Rata de cofinanțare din bugetul de stat (BS) este de maximum 13% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului;
  • Contribuția solicitantului este de minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Proiectele depuse in cadrul acestor apeluri trebuie să se regăsească în lista cu proiectelor incluse in cadrul SIDU/SDU/Strategie teritorială și PMUD, municipiile reședință de județ avînd alocări dedicate.
Apelurile de proiecte pentru orașe și municipii, altele decât municipiile reședință de județ sunt apeluri competitive, selecția proiectelor fiind realizată în funcție de punctajul obținut. 

Categorii de solicitanți eligibili:
 
  • Unități administrativ-teritoriale municipii reședință de județ/municipii/orase, definite conform OUG nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ;
  • Parteneriate dintre acestea si alte unitati administrativ-teritoriala din zona urbană funcțională (ZUF), aflate în vecinătatea teritorială a acestuia și/sau unitatea administrativ-teritorială judeţul;
  • Parteneriate dintre unitatea administrativ-teritorială municipiul reședință de județ cu Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara (ADI);
  • Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana, consitituită conform Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Consorțiile administrative înființate conform Legii 375/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Activităţile eligibile sprijinite sunt următoarele:
 

Activitatea orizontală, care trebuie asociată în mod obligatoriu tuturor activităților eligibile este reprezentă de: elaborarea planurilor de mobilitate urbană durabilă, în care sunt fundamentate inclusiv proiectele/activităţile acestora, propuse la finanțare, prin Prioritatea 3, O.S. 2.8 din PR SE 2021 - 2027.
O activitate orizontală încurajată este activitatea de promovare a activităților proiectului și de conştientizare a populaţiei cu privire la avantajele/beneficiile utilizării serviciului de transport public local de călători şi/sau a modurilor nemotorizate de transport.

A. Investiții destinate modernizarii / dezvoltarii / extinderii sistemelor de transport public

Prin aceste activităţi se urmăreşte îmbunătățirea transportului public local/zonal de călători, asigurarea condiţiilor pentru creşterea calităţii, frecvenţei şi a eficienţei acestuia, cu impact asupra reducerii utilizării autoturismelor.

A.1. Achiziționarea de mijloace de transport cu zero emisii, respectiv achiziționarea de material rulant (tramvaie), achiziționarea de troleibuze și achiziționarea de autobuze cu zero emisii (electrice sau cu hidrogen), după caz

Prin aceasta activitate este eligibilă achiziționarea de mijloace de transport cu zero emisii, respectiv achiziționarea de material rulant (tramvaie), achiziționarea de troleibuze și achiziționarea de autobuze cu zero emisii (electrice sau cu hidrogen), după caz.

• Achiziția de tramvaie, respectiv de troleibuze este condiționată de existența și funcționalitatea sistemului de transport public cu tramvaiul, respectiv cu troleibuzul în municipiul reședință de județ/municipiul/orasul ce reprezintă solicitantul/liderul de parteneriat.

• Autobuzele achiziţionate (electrice/cu hidrogen) se încadrează în prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, având o capacitate de peste nouă locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto1 și sunt adaptate transportului public local de călători. Astfel, acestea trebuie să fie special construite pentru transportul călătorilor așezați pe scaune sau în picioare și să aibă podea joasă, pentru a se permite urcarea și coborârea cu ușurință a călătorilor în stațiile de transport public. 

• Utilizarea mijloacelor de transport public cu zero emisii în afara limitelor administrative teritoriale ale municipiul reședință de județ/municipiul/orasul, dacă este cazul, se va realiza cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și a legislaţiei naţionale incidente. 

Toate vehiculele de transport public achiziţionate (tramvaie, troleibuze, autobuze) vor întruni cerinţele legate de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusă.
Mijloacele de transport achiziţionate vor trebui să obţină/dețină omologarea CE de tip (de ex. autobuzele care deţin o omologare CE de tip a întregului vehicul emisă de orice stat membru al Uniunii Europene nu mai necesită omologare în România) şi Cartea de identitate a vehicului (CIV) eliberată de Registrul Auto Român, în conformitate cu procedurile administrative specifice. În baza Cărţii de identitate a vehicului (CIV) se va proceda la înmatricularea în România.

Urmare a implementării proiectului, este posibilă schimbarea tipului de gestiune al serviciului de transport public de călători.

A.2. Dezvoltarea benzilor dedicate pentru transportul public, folosite exclusiv pentru mijloacele de transport public de călători  

Prin construirea / modernizarea / reabilitarea / extinderea unor benzi dedicate, separate fizic de restul traficului, pentru transportul public pe anumite trasee, se urmărește creșterea vitezei medii de deplasare a vehiculelor de transport public de călători și implicit reducerea timpului petrecut de acestea în trafic. Astfel, transportul public va deveni mai competitiv și mai rentabil, în comparație cu utilizarea transportului privat. 
Această activitate se poate realiza independent de alte investiții în infrastructura rutieră și indiferent de categoria drumului, iar benzile prioritare pot fi folosite de unul sau de mai multe sub-sisteme de transport public (de exemplu, tramvai-autobuz).

Această activitate de construire / modernizare / reabilitare / extindere a benzilor exclusive pentru mijloacele de transport public local/zonal de călători (troleibuz și autobuze) vizează construirea/ modernizarea/ reabilitarea/ extinderea infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate și separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, avizate de instituțiile cu competențe în domeniul siguranței rutiere (de exemplu, de tip bolarzi, garduri, borduri, diferență de nivel, diferență de culoare, etc). 

Benzile exclusive se pot amplasa fie pe infrastructura rutieră existentă (de exemplu, prin convertirea benzilor folosite pentru parcarea automobilelor) fie, acolo unde este fezabil, prin construirea unei benzi noi, prin lărgirea profilului transversal al străzii existente. 

Este considerată eligibilă subactivitatea de construire /modernizare / extindere a unor pasaje/poduri pentru construirea / extinderea / modernizarea benzilor dedicate sistemului de transport public, acolo unde nu este identificată o altă soluție optimă din punct de vedere tehnic și economic. Dacă este fezabil, aceste poduri/pasaje utilizate pentru construirea / extinderea benzilor dedicate de transport public pot fi destinate inclusiv pentru construirea / modernizarea/ extinderea traseelor pietonale și/sau pentru biciclete, însă, prin această activitate, aceste poduri/pasaje nu vor fi destinate și pentru circulația altor autovehicule.

Notă! 
În vederea construirii / modernizării / reabilitării / extinderii benzilor dedicate separate pentru transportul public de călători, sunt eligibile și activitățile de configurare/reconfigurare a infrastructurii rutiere pe străzile urbane deservite de transportul public de călători.

A.3. Construirea / modernizarea / extinderea rețelei de troleibuz.

În cadrul acestei activităţi este eligibilă construirea / modernizarea / extinderea rețelei de troleibuz (cu toate elementele componente necesare funcționarii acesteia: linii de contact, stâlpi, trolee etc.), în cazul în care solicitantul de finanţare/liderul de parteneriat deține un sistem funcţional de transport public de călători cu troleibuzul.

A.4. Modernizarea/reabilitarea liniilor de tramvai (acolo unde este cazul)

Prin aceasta activitate este eligibilă modernizarea/reabilitarea căii de rulare a tramvaielor (cu toate elementele componente necesare funcționării acesteia: infrastructură, suprastructură, aparate de cale, linii de depouri, rețea fir, substații de redresare etc.), în cazul în care solicitantul de finanţare / liderul de parteneriat deține un sistem funcţional de transport public de călători cu tramvaiul.

Proiectele de modernizare/reabilitare a căii de rulare a tramvaielor vor include măsuri pentru evitarea blocării căii de rulare prin folosirea acesteia de către traficul autoturismelor şi, unde este cazul, se vor implementa măsuri de asigurare a priorităţii tramvaielor în trafic (de exemplu, în intersecţii).

A.5. Construirea / modernizarea / extinderea depourilor /autobazelor aferente transportului public local / zonal de călători, inclusiv infrastructura tehnică aferentă

În cadrul acestei activități sunt eligibile următoarele subactivități:

  • Construirea / modernizarea / reabilitarea / extinderea clădirilor depourilor şi a autobazelor;
  • Construirea / reabilitarea / modernizarea / extinderea spațiilor de garare / parcare a mijloacelor de transport din incinta depoului/autobazei, inclusiv parcări, macaze, rețea de contact pentru troleibuz/tramvai etc;
  • Achiziționarea/montajul de mașini-unelte și echipamente de diagnostic pentru atelierele interne de reparații ale mijloacelor de transport public;
  • Crearea / modernizarea / reabilitarea instalațiilor automatizate de spălat vehicule de transport public;
  • Investitii care vizează sisteme de iluminat, cabină de pază, supraveghere video etc, după caz.

Prin realizarea acestei activităţi, în mod integrat cu alte activităţi, se urmăreşte îmbunătățirea calităţii transportului public local/ zonal de călători.

Este eligibila activitatea de construire / modernizare / extindere / demolare clădiri cu funcție administrativă, in limita a 10% din valoarea investitiei de baza pentru infrastructurile aferente depourilor/autobazelor.

Notă!
Această activitate trebuie să fie integrată cu alte activități eligibile complementare din Prioritatea 4 pentru a putea fi justificată contribuția acesteia la îmbunătățirea transportului public și la reducerea emisiilor de echivalent CO2.
Crearea/modernizarea autobazelor/depourilor de transport public de călători județean/interjudeţean etc. nu reprezintă o activitate/cheltuială eligibilă prin Prioritatea 3.

A.6. Construirea / modernizarea stațiilor de transport public de călători (tramvai, troleibuz, autobuz), inclusiv a stațiilor intermodale pentru transportul public 

Ȋn cadrul acestei activități pot fi construite/modernizate stațiile de transport public local cu zero emisii, indiferent dacă acestea sunt stații simple, stații de transfer intermodal între traseele diferitelor moduri de transport public (de exemplu, tramvai-autobuz electric/hidrogen) sau între transportul public local și alte moduri de transport (de ex. transport judeţean cu emisii reduse/emisii zero), precum și stații capăt de linie de la limita administrativă a municipiului reședință de județ / municipiului / orasului sau din ZUF (dar, care deservesc municipiul reședință de județ /municipiul/orasul), ce pot funcționa ca puncte intermodale de transfer al pasagerilor la transportul public local de persoane, în condițiile existenței/creării și a altor investiții complementare.

În ceea ce privește stațiile capăt de linie, la fel ca în cazul celorlalte tipuri de staţii, activitatea de creare/modernizare a acestora trebuie să fie corelată cu alte investiții complementare, cum ar fi, crearea/existenţa de trasee de transport public care încep de la aceasta statie, parcare de tip „park and ride” (situate la intrarile in localitate, nu in centrul acesteia), puncte de închiriere sau parcare de biciclete etc., în vederea descongestionarii traficului rutier, datorate intrării vehiculelor, altele decât cele aferente transportului public urban de călători, în zona centrală a municipiilor/orașelor eligibile.

Stațiile de transport public de călători vor avea o serie de facilități, adaptate în funcție de tipul stației, de ex: adăposturi/săli de așteptare pentru călători, mobilier, puncte de vânzare bilete/carduri, automate de bilete/carduri, sisteme de informare, sisteme de supraveghere video, facilități pentru persoanele cu dizabilități, semnalistică, platforme de îmbarcare/debarcare călători, facilităţi pentru parcarea bicicletelor etc, aceasta lista nefiind exhaustiva. De asemenea, sunt eligibile intervenţiile privind îmbunătăţirea accesului pietonal în zona staţiilor (mai exact, construirea / modernizarea / reabilitarea trotuarelor), spaţii de parcare a mijloacelor de transport public urban.

Notă!
Crearea/modernizarea stațiilor de transport public de călători județean/interjudeţean etc. poate reprezenta o activitate/cheltuială eligibilă prin Prioritatea 3, doar dacă sunt folosite în comun pentru transportul public local/zonal, cu respectarea celorlalte condiții de eligibilitate din ghid.

A.7. Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de bilete integrate pentru călători („e-bilete”  sau „e-ticketing”) 
Prin realizarea acestei activități se poate atrage un număr mai mare de călători către transportul public, în primul rând prin posibilitatea promovării unei politici tarifare integrate, care să asigure transferuri facile între moduri și trasee ale transportului public local/zonal. 

Ȋn cadrul acestei activități de creare/extindere/modernizare a sistemelor de „e-ticketing”, amplasate în dispecerate, în staţii şi în mijloacele de transport public, pot fi finanțate următoarele componente, fără ca lista să fie exhaustivă: puncte speciale de vânzare carduri, echipamente specifice instalate în mijloacele de transport și în stații (dispozitive de validare carduri, unități GPS, computere de bord, modemuri, routere etc.), dispozitive mobile de verificare a cardurilor, sisteme centrale informatice (atât componente hardware, cât și software) instalate în dispecerate, către care vor fi transmise toate informațiile privind funcționarea și operarea sistemului „e-ticketing”, lucrări de construcţii şi instalaţii în cadrul dispeceratelor pentru modernizarea/reabilitarea acestora etc. 
De asemenea, în cadrul acestei activitati este eligibila activitatea de realizare/ achizitionare de aplicaţii software, pentru achiziţionarea electronică a biletelor de transport public local.

A.8. Dezvoltarea de infrastructuri pentru combustibili alternativi, respectiv achiziționarea și instalarea stațiilor de reîncărcare/realimentare a autobuzelor electrice și pe hidrogen

Prin această activitate este eligibilă achiziţia și instalarea stațiilor de reîncărcare/realimentare a autobuzelor electrice și pe hidrogen eligibile indiferent de localizarea acestora.

B. Investiții destinate transportului nemotorizat

B.1. Construirea / modernizarea / extinderea pistelor/traseelor pentru biciclete

Sunt considerate eligibile următoarele activităţi/sub-activități:

  • Construirea / modernizarea / extinderea pistelor / traseelor pentru biciclete, inclusiv construirea / modernizarea / extinderea de poduri / tuneluri / pasaje / pasarele pentru biciclete sau atât pentru biciclete, cât și pentru pietoni, fără componenta de trafic rutier, dar doar ca parte a traseului continuu pentru biciclete (nu ca investiție separată), amplasarea de indicatoare, sisteme separate de semaforizare, sisteme de numărare automată a utilizatorilor, sisteme CCTV de supraveghere a pistelor; 
  • Achiziționarea și instalarea de rasteluri pentru biciclete; construirea de parcaje pentru biciclete;
  • Construirea / modernizarea / extinderea sistemului de iluminat public care deservește aceste piste de biciclete sau pistele / traseele pentru biciclete şi pietoni, dar doar ca investiţie integrata in investitia principala.  Nu este eligibil iluminatul stradal-rutier care deservește partea carosabilă a străzilor.

În cadrul acestei activităţi sunt eligibile şi lucrările de constructii necesare aducerii la starea inițială/reabilitarea infrastructurii în zona delimitării pistelor pentru biciclete de partea carosabilă/infrastructura pentru pietoni, exclusiv in cazul pistelor de biciclete si a infrastructurii pentru pietoni obiect al proiectelor depuse la finantare in cadrul apelului.

Pistele/traseele pentru biciclete, construite/modernizate/extinse prin proiect:

  • trebuie să fie separate și/sau protejate de circulația altor vehicule, conform dispozițiilor legale și trebuie să fie rezervate pentru acest tip de deplasare.
  • vor avea o lățime minimă adaptată nevoilor de deplasare în siguranță a fluxului estimat de bicicliști1. Lățimea minimă prevăzută de dispozițiile legale trebuie să excludă spațiul ocupat de mobilierul stradal, stâlpi, copaci sau alte obiecte sau activități care restrâng spațiul de circulație al pietonilor. Se va asigura o delimitare între traseele pentru biciclete și spațiul pietonal;
  • trebuie să fie integrate într-o rețea urbană continuă, deja existentă sau propusă a fi creată prin proiecte complementare, care să ofere legături cu zonele de importanță locală sau turistică ale municipiului reședință de județ/municipiului/orașului sau a conectării cu localităţile din ZUF, dupa caz.
Notă!
Ca regulă generală, pistele/traseele pentru biciclete nu se vor realiza pe seama diminuării trotuarelor sau în detrimentul pietonilor. Dacă prin excepție, condițiile locale nu permit acest lucru, se va asigura păstrarea unui spațiu suficient pentru fluxurile pietonale (în conformitate cu Ordinul nr. 49/1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea și realizarea străzilor în localitățile urbane) și a reglementarii tehnice “Normativ privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012 - Revizuire NP 051/2000”, aprobat prin Ordinul nr. 189 din 2013.

B.2. Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de închiriere de biciclete („bike-rental”/„bike-sharing”)
Activitatea de creare/modernizare/extindere a sistemelor de închiriere de biciclete poate viza achiziționarea și instalarea, după caz, a următoarelor facilități, fără ca lista sa fie exhaustivă: 

  • Stații de închiriere/chioșcuri de închiriere cu dotări specifice, biciclete, dotări pentru dispecerat de tip hardware și software, rastele pentru biciclete etc. 

Aceste facilităţi/sisteme se vor amplasa în zonele de referință ale municipiului reședință de județ / municipiului / orasului / ZUF, care sunt deservite de piste/trasee pentru biciclete, această activitate fiind complementară cu activitatea B.1. de mai sus privind infrastructura de piste/trasee pentru biciclete.
Capacitatea acestor sisteme va fi corelată cu prognozele din Studiul de trafic privind creșterea ponderii deplasărilor cu bicicleta în scenariul „cu proiect”.

B.3. Construirea /extinderea de zone și trasee pietonale şi semi-pietonale 

Această activitate se poate realiza doar împreună cu alte investiții în infrastructura rutieră (piste de biciclete, benzi dedicate transportului public urban). De asemenea, nu este obligatoriu ca aceste zone/trasee pietonale construite/modernizate/extinse să facă parte din corpul drumurilor.

Pot fi considerate eligibile următoarele activităţi/sub-activități:

  • Construirea / modernizarea / extinderea de zone exclusiv pietonale, unde traficul rutier va fi restricționat, cu excepția vehiculelor de aprovizionare și de urgențe;
Atenție!
Activitatea care vizează „Construirea/ modernizarea/extinderea de zone exclusiv pietonale” nu trebuie să fie văzută ca activitate de sine-stătătoare, ci trebuie să fie, în mod obligatoriu, integrată cu alte activități complementare şi să facă parte dintr-o abordare mai cuprinzătoare privind descurajarea utilizării autoturismelor. Aceste investitii nu trebuie să conducă la mutarea problemelor de trafic, nici în aria de studiu a proiectului, nici în alte zone ale municipiului/ZUF, din afara zonei de studiu a proiectului.

În cazul in care proiectele/activitățile care vizează „Construirea / modernizarea / extinderea de zone exclusiv pietonale” nu îndeplinesc condiția de eligibilitate cu privire la evitarea creșterii transportului cu autoturismele și mutarea problemelor de trafic în aria de studiu și în afara acesteia, atunci acestea devin neeligibile în cadrul Priorității 3. 

  • Construirea / modernizarea / extinderea de zone cu caracter prioritar pietonal, utilizate ca spații partajate pentru pietoni și traseele transportului public urban de călători. – această activitate trebuie să fie însoțită de alte activități complementare.
    Doar cu avizul autorităților competente în domeniul siguranței rutiere, pot fi considerate eligibile investițiile privind crearea unor spații semi-pietonale, partajate, de tip„shared-space” dedicate pietonilor, persoanelor care utilizează bicicleta, transportului public urban și traficului rutier (mult diminuat), fără diferențe de nivel între spațiul dedicat pietonilor și cel dedicat transportului public/deplasărilor motorizate. Ȋn cazul acestor investiții pot fi prevăzute elemente pentru sporirea gradului de confort al pietonilor (de ex. bolarzi), viteza mijloacelor de transport va fi redusă/limitată și vor fi eliminate parcările din aceste zone.
  • Construirea / modernizarea / extinderea unor trasee pietonale, inclusiv prin construirea/ modernizarea/ extinderea trotuarelor și limitarea folosirii acestui spațiu pentru parcarea autoturismelor;
  • Construirea / modernizarea / extinderea de poduri / pasaje / pasarele pietonale sau atât pentru biciclete și pietoni, fără componenta de trafic rutier, doar dacă sunt parte a traseului/zonei pietonale (nu ca investiție separată), identificate in PMUD. 
  • Amplasarea de panouri de informare și/sau indicatoare de orientare pentru traseele pietonale ale solicitantului; 
  • În cadrul traseelor/zonelor pietonale se poate instala mobilier urban și se poate construi/moderniza /extinde punctual iluminatul public aferent acestor trasee/zone, dar şi pentru cele de biciclete (nu și iluminatul stradal-rutier care deservește partea carosabilă a străzilor), această sub-activitate contribuind la creșterea confortului utilizării modurilor nemotorizate de transport;
  • Instalarea de sisteme de reducere/interzicere a circulației autoturismelor în anumite zone.
    Se va avea în vedere raționalizarea utilizării traseelor/zonelor pietonale în alte scopuri decât cele pentru deplasarea pietonilor (de ex. nu pentru parcare, instalarea de terase, chioșcuri, panouri etc.). 

În cadrul acestei activităţi sunt eligibile şi lucrările de constructii necesare aducerii la starea  inițială/reabilitarea infrastructurii în zona delimitării traseelor pietonale de partea carosabilă/infrastructura pentru biciclete.
În cadrul proiectelor, aceste activități trebuie să fie integrate cu alte activități care să conducă la îmbunătățirea mobilității la nivelul ariei de studiu/la nivel urban, respectiv să se evidenţieze că acestea fac legătura între stațiile de transport în comun sau că asigură accesul pietonilor la coridorul de mobilitate, evitându-se astfel mutarea problemelor de trafic în alte zone ale municipiului reședință de județ/municipiului/orașului /ZUF.

C. Alte investiții privind mobilitatea în zona urbană

C.1. Construirea parcărilor de tip „park and ride” („parcheză şi călătoreşte cu transportul public”) in zone limitrofe cu acces la transportul public de calatori
Aceste parcări vor fi amplasate lângă stațiile capăt de linie de tramvai, troleibuz și autobuze cu zero emisii, situate în zone limitrofe cu acces la transportul public de călători din municipiul reședință de județ/ municipiul/orașul sau din zona funcțională urbană, dar care să deservească tot municipiul reședință de județ/ municipiul/orașul. 

Ȋn cadrul acestei activități de construire a parcărilor de de tip „park and ride”, pe lângă construirea clădirii parcării propriu-zise, sunt eligibile investiţiile asociate acesteia: sisteme de iluminat, cabină de pază, supraveghere video etc, după caz.

Această activitate de construire a parcărilor de transfer la transportul public, de tip „park and ride” va fi integrată în mod obligatoriu cu alte activități, de tipul: construire / modernizare de stații capăt de linie pentru transportul public de călători (la limita administrativ-teritorială a municipiului reședință de județ / municipiului / orasului) şi construire / modernizare / extindere a traseelor pentru transportul public, inclusiv achiziţia de mijloace de transport public cu zero emisii, dacă este cazul. După caz, pot fi create inclusiv piste pentru biciclete şi puncte de închiriere de biciclete care să lege aceste parcări de zonele centrale etc.

Prin realizarea acestui tip de parcare se urmărește reducerea pătrunderii fluxurilor motorizate pe rețeaua stradală a municipiilor, prin încurajarea schimbării modale de la transportul privat la transportul public și, după caz, la modurile nemotorizate de transport (mersul cu bicicleta), reducerea cererii de locuri de parcare din zona centrală a municipiului reședință de județ/municipiului/orasului și reducerea emisiilor de GES din traficul rutier.

Notă!
Nu sunt considerate eligibile parcările:
  • care răspund unor necesități ale zonelor rezidențiale;
  • amplasate în zonele centrale sau semicentrale ale municipiilor.

C.2. Dezvoltarea / modernizarea / extinderea sistemelor de management al traficului, precum și a altor sisteme de transport inteligente (STI) 

Ȋn cadrul acestei activități este eligibilă dezvoltarea / modernizarea / extinderea sistemelor de management al traficului, ce pot fi compuse din următoarele sub-sisteme și sub-activități, fără ca lista să fie exhaustivă:

  • Sisteme de monitorizare video CCTV, mai ales în intersecții, dar şi pe traseele de transport public, inclusiv în mijloacele de transport public etc;
  • Sisteme de semnalizare și semaforizare adaptivă și sincronizată, ce poate asigura prioritizarea mijloacelor de transport în intersecțiile semnalizate/semaforizate;
  • Sisteme de localizare a mijloacelor de transport public urban și de managementul flotei (prin GPS, AVL, etc.);
  • Sisteme de informare în timp real a pasagerilor, amplasate în mijloacele de transport în comun și/sau în stațiile de transport public;
  • Crearea de aplicaţii software pentru informarea în timp real a utilizatorilor asupra programului mijloacelor de transport în comun, inclusiv aplicaţii software pentru planificarea călătoriei;
  • Dezvoltarea de aplicaţii privind integrarea modurilor de transport;
  • Alte sisteme de informare (VMS – sisteme de mesaje variabile);
  • Amplasarea de senzori de detectare a vehiculelor;
  • Dotarea centrului de comandă pentru managementul traficului, cu componente specifice software și hardware, precum şi lucrări de construcţii şi instalaţii în cadrul dispeceratelor pentru modernizarea/reabilitarea acestora.

În cadrul acestei activităţi sunt eligibile şi lucrări punctuale de reabilitare/modernizare a infrastructurii rutiere din zona intersecţiilor etc, necesare pentru a reconfigura fluxurile de trafic corespunzătoare noilor planuri de semaforizare/management de trafic.
Aceste sisteme pot fi amplasate în dispecerate, în staţii şi în mijloacele de transport public de călători, pe alte componente de infrastructură și urmăresc creşterea atractivităţii utilizării transportului public şi a siguranţei utilizării modurilor nemotorizate de transport.

Amplasarea acestor sisteme va urmări în principal acordarea priorității în trafic pentru mijloacele de transport public şi pentru utilizatorii modurilor nemotorizate de transport public, informarea mai bună a pasagerilor transportului public de călători/pietonilor/biciclişti şi doar în subsidiar, fluidizarea traficului rutier general.

C.3. Plantarea de aliniamente de arbori și arbuști - această activitate eligibilă vizează: 
    • Plantarea de aliniamente de arbori şi arbuşti în corpul drumurilor, în zonele pietonale şi semi-pietonale, în lungul pistelor pentru biciclete, trasee pietonale, parcări de tip „park and ride” etc. 
Selecţia speciilor de arbori și arbuști de către solicitant va trebui să ia în considerare următoarele aspecte: condiţiile pedo-climatice ale zonei şi gradul de adaptare a speciilor propuse la aceste condiţii, capacitatea specifică de retenţie a CO2 în cazul speciilor propuse, măsurile necesare pentru asigurarea calităţii peisajului urban. 
Astfel, pe lângă funcţia principală de retenţie a emisiilor de CO2, aceşti arbori şi arbuşti plantaţi vor putea avea şi funcţia de ameliorare a calităţii peisajului urban, prin umbrirea spaţiilor publice, mai ales a celor destinate deplasărilor nemotorizate. 
    • Realizarea de înnierbări în aria de interventie a proiectului, mai cu seamă în arealele unde au fost plantați arbori și arbuști (de exemplu, din zona de protecție a drumului), inclusiv sistemele de irigaţii aferente. 

Atenție!
Această activitate trebuie văzută doar ca o activitate auxiliară altor activităţi din Prioritatea 3. Dacă această activitate nu este parte a unei cereri de finanţare cu o abordare integrată privind (re)organizarea mobilităţii urbane, atunci activitatea devine ne-eligibilă.

C.4. Alte activităţi 
Toate activităţile de mai sus pot fi însoţite de următoarele activități:

  • accesibilizarea infrastructurii de transport pentru toate categoriile de utilizatori, inclusiv persoanele cu nevoi speciale;
  • amplasarea de elemente pentru îmbunătățirea siguranței rutiere pentru toate categoriile de participanţi la trafic de ex. amplasare de semnalistică verticală și orizontală, limitatoare de viteză, modernizarea trecerilor de pietoni, creare de facilități pentru persoane cu mobilitate redusă, pentru nevăzatori sau hipoacuzici.

În vederea asigurării sustenabilităţii proiectelor ce conţin activităţi eligibile privind crearea/ extinderea/ modernizarea / reabilitarea, după caz, a infrastructurii rutiere aferente străzilor urbane, pistelor pentru biciclete, zonelor şi traseelor pietonale, este eligibilă sub-activitatea de construire / extindere /modernizare / reabilitare a reţelelor sistemelor de alimentare cu apă, de canalizare a apelor uzate şi a apelor pluviale, precum şi a canalelor tehnice pentru reţele,  situate doar în corpul acelor străzi urbane, piste pentru biciclete şi/sau zone/trasee pietonale, ce fac obiectul activităţilor eligibile ale proiectului. 
Mentionam ca aceste activități sunt considerate a fi auxiliare investiției de bază, eligibile maxim 10 % din total cheltuielie eligibile ale investiției de bază. 

Pentru subactivitatea referitoare la construirea / extinderea / modernizarea / reabilitarea reţelelor sistemelor de alimentare cu apă, de canalizare a apelor uzate şi a apelor pluviale, situate în amplasamentul proiectului (limitat la investiţiile aferente activităţilor eligibile menţionate în paragraful anterior), este obligatorie prezentarea avizului operatorului de utilităţi publice, în etapa contractuală. Acest aviz se solicită pentru a se asigura conformitatea soluţiilor tehnice din proiectul depus în cadrul Prioritatii nr.3 - O regiune cu emisii de carbon reduse, cu soluţia tehnică existentă sau propusă în alte proiecte de investiţii, precum şi pentru a se confirma că respectivele lucrări privind utilităţile nu sunt incluse în proiecte finanţabile din alte programe/sursele proprii ale operatorului etc. 
De asemenea, dacă prin proiect se realizează investiţii în sistemul de iluminat public, se va solicita un Aviz de conformitate, inclusiv de la operatorul de iluminat public, care să certifice cele menţionate mai sus.

D. Activități de cooperare internationala (o cerere de finantare nu poate fi realizata doar pentru aceste activitati, fiind necesara includerea activitatilor de la punctul I si de la punctul II, daca este cazul) – sunt eligibile: organizarea de study-visit (deplasari, realizarea de materiale de prezentare, înregistrări audio-video, servicii de traducere /translație, alte costuri absolut necesare implementării activităților menționate) etc .– pentru echipa de implementare a proiectului si factori decizionali din partea beneficiarilor/partenerilor. 
Solicitantul de finantare va prezenta o scurta descriere a activitatilor de cooperare cu entități (organizatii publice sau private) din Uniunea Europeană, a principalelor teme de interes in legătură cu obiectivul principal al proiectului. Entitatile la care se vor realiza activitatile de study-visit trebuie sa aiba competente in domeniul mobilitatii urbane, nivelul acestora fiind similar sau superior si sa aiba experienta in implementarea de politici/ proiecte in domeniu (de exemplu, o unitate administrativ -teritoriala realizeaza un study- vizit la o unitate administrativ- teritoriala de acelasi nivel, sau la un nivel teritorial superior).
Nu sunt eligibile activitatile de realizare de studii, analize sau documentatii tehnice.

Proiectele pot conține activităţi/subactivităţi integrate din toate cele 3 categorii de activităţi (A, B şi C). Unele subactivităţi, cum sunt cele privind achiziţia/instalarea panourilor de informare, a indicatoarelor de orientare, a elementelor pentru îmbunătățirea siguranței rutiere etc. pot fi complementare cu orice activitate din categoriile A, B sau C

Proiectele trebuie sa se regaseasca in Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă si pentru infrastructura destina serviciilor de transport public sa fie in conformitate cu legislatia specifica in domeniul serviciilor de transport public.

Activităţile neeligibile:
 

Nu sunt eligibile:

  • Subactivităţile/activitățile care nu fac parte dintr-o abordare integrată privind îmbunătățirea transportului public şi/sau a modurilor nemotorizate de transport, în vederea descurajării utilizării transportului privat cu autoturisme; 
  • Proiectele care urmăresc, în mod prioritar, fluidizarea traficului autoturismelor și reducerea congestiei acestora; 
  • Proiectele care vor conduce, în mod prioritar, la încurajarea și îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea transportului cu autoturismele (creșterea vitezei acestora, îmbunătățirea timpilor de parcurs, lărgirea/crearea pârții carosabile utilizate în mod prioritar de autoturisme etc). 
  • Proiectele care cuprind doar activități de construire / modernizare / reabilitare a părții carosabile a străzilor urbane;  
  • Proiectele care cuprind doar activități de construire / modernizare/ reabilitare a trotuarelor/traseelor pietonale, fără piste de biciclete sau banda dedicata transportului public;
  • Subactivităţile/activitățile de construire / reabilitare / modernizare a pasajelor și podurilor, indiferent de destinația acestora (pietonal / biciclete / rutier / traseu dedicat pentru transportul public etc), dacă acestea nu fac parte dintr-un proiect / activitate de construire / reabilitare / modernizare a unui traseu pietonal/biciclete/transport public etc;
  • Proiectele care implica doar lucrari de intretinere, reparare si mentenanta a infrastructurii de mobilitate existenta;
  • Proiectele finalizate care potrivit art 2 al RDC, Regulamentul (UE) 2021/1060, pct 37, reprezinta proiectele care au fost incheiate in mod fizic sau implementate intregal si pentru care toate platile au fost efectuate de beneficiar, iar contributia publica relevanta a fost platita beneficiarilor.
Important!
Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31 decembrie 2029.

 

Suntem dedicați succesului fiecărui proiect și ne asigurăm că toate etapele sunt realizate la cele mai înalte standarde.

Dacă doriți să depuneți un proiect pe această axă de finanțare, vă rugăm să completați datele de contact pentru a fi asistat de unul dintre consultanții noștri, experți în domeniu.