Sprijin pentru transport urban sustenabil și durabil

 
Publicat Joi, 29 Aug 2024
Timp de citire estimat: 20 de minute
Cuprins
Cum vă putem ajuta?
Facem echipă cu dumneavoastră pentru a crea un sistem de transport urban mai sustenabil și mai eficient. Ne ocupăm de toate etapele, de la planificarea strategică și accesarea finanțărilor, până la implementarea soluțiilor de mobilitate verde.
Pentru a aduce această schimbare benefică în comunitatea dumneavoastră, descoperiți toate detaliile în articolul de mai jos și contactați-ne prin formularul de la finalul articolului.

Prezentul apel de proiecte acoperă regiunea Sud-Vest Oltenia și se aplică investițiilor realizate în cele cinci județe din această zonă de dezvoltare: Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea.

Alocare financiară Structura finanțării Limite financiare / proiect Perioadă depunere
Total: 21.233.951,00 EUR
FEDR: 18.048.858,00 EUR
Buget de stat: 3.185.093,00 EUR
Contribuție Beneficiar - minimum 2% Minim eligibil: 250.000,00 EUR
Maxim eligibil: 5.000.000,00 EUR
Start: 08.07.2024
Sfârșit: 08.11.2024
Prioritatea 4
 

MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ
 

OBIECTIVUL DE POLITICĂ 2 - O EUROPĂ MAI VERDE, REZILIENTĂ, CU EMISII REDUSE DE DIOXID DE CARBON, CARE SE ÎNDREAPTĂ CĂTRE O ECONOMIE CU ZERO EMISII DE DIOXID DE CARBON, PRIN PROMOVAREA TRANZIȚIEI CĂTRE O ENERGIE CURATĂ ȘI ECHITABILĂ, A INVESTIȚIILOR VERZI ȘI ALBASTRE, A ECONOMIEI CIRCULARE, A ATENUĂRII SCHIMBĂRILOR CLIMATICE ȘI A ADAPTĂRII LA ACESTEA, A PREVENIRII ȘI GESTIONĂRII RISCURILOR, PRECUM ȘI A UNEI MOBILITĂȚI URBANE DURABILE

OBIECTIV SPECIFIC 2.8 – PROMOVAREA MOBILITĂȚII URBANE MULTIMODALE SUSTENABILE, CA PARTE A TRANZIȚIEI CĂTRE O ECONOMIE CU ZERO EMISII DE DIOXID DE CARBON

Tip apel / Alocare financiară / Rată cofinanțare
 

Tipul de apel
Prin prezentul Ghid al solicitantului se lansează apelul de proiecte competitiv cu depunere la termen, cu numărul PRSVO/445/PRSVO_P4/OP2/RSO2.8/PRSVO_A22.

Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte este 21.233.951 euro din care 18.048.858 euro FEDR și 3.185.093 euro contributie nationala, de la bugetul de stat si bugetul local.
Valoarea minimă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect 
Valoarea minimă eligibilă: 250.000 euro 
Valoarea maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect 
Valoarea maximă eligibilă: 5.000.000* euro

Rata de cofinanțare
Beneficiarii vor asigura din bugetele proprii o cofinanțare de minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile. 

Acest apel vizează Regiunea Sud-Vest Oltenia (județele: Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea). Investițiile vor viza zona urbană corespunzătoare orașelor (inclusiv satele aparținătoare) precum și UAT limitrofe acestora, din zona urbană functională.

Perioadă depunere
 

Perioada de depunere a proiectelor:

  • Data și ora pentru începerea depunerii de proiecte Proiectele se vor depune începând cu data de 08 iulie 2024 ora 12,00 4.3.2
  • Data și ora închiderii apelului de proiecte Proiectele se vor depune până în data de 08 noiembrie 2024 ora 12,00
Solicitanți eligibili
 

Categorii de solicitanți eligibili:

În cadrul apelului de proiecte cu numărul PRSVO/445/PRSVO_P4/OP2/RSO2.8/PRSVO_A22, solicitanţii de finanţare eligibili sunt: 
    • Unitatea administrativ-teritorială (UAT) orașul, definită conform prevederilor OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare și ale Legii nr. 2 din 16 februarie 1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României (art. 4 (5)) și parteneriate, așa cum sunt stabilite în cadrul secțiunii 5.1.1 la prezentul ghid. 

Categorii de parteneri eligibili 
În cadrul acestui apel sunt eligibili ca parteneri: 
    • UAT comuna din zona urbană funcţională, aflate în vecinătatea teritorială a orașului solicitant (dacă zona de intervenție a proiectului este situată atât pe teritoriul orașului cât și pe teritoriul unei/unor comune din zona de intervenție definită în cadrul SIDU aferentă orașului). 
    • UAT Județul (în care unitatea administrativ-teritorială orașul este situată). 

Liderul de parteneriat trebuie să fie reprezentat în mod obligatoriu de UAT orașul.

Pe teritoriul UAT comună din zona funcţională urbană a orașului, partenere în proiect şi incluse în zona de studiu a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, se vor putea realiza investiţii comune cu orașul.

Activități eligibile
 

Activitățile eligibile propuse în cadrul cererilor de finanțare reprezintă obligații contractuale ce vor fi monitorizate pe parcursul implementării proiectului şi după finalizarea implementării acestuia. 

Astfel, acțiunile sprijinite în cadrul acestei operațiuni vizează: 
    I Dezvoltarea si optimizarea sistemelor de transport public 
    II Sprijinirea infrastructurilor pentru moduri de transport active (nemotorizate) 
    III Activități conexe activității de bază 


I. Dezvoltarea si optimizarea sistemelor de transport public 

A. Investitii in achizitia de material rulant de transport urban curat 
B. Sustinerea infrastructurii de transport urban curate 

B1. Infrastructuri pentru combustibili alternativi, statii/puncte de incarcare pentru mijloacele de transport public 
B2. Îmbunătățirea stațiilor de transport public existente, inclusiv realizarea de noi stații și terminale intermodale pentru mijloacele de transport în comun;

Construirea/modernizarea/reabilitarea/extinderea/reconfigurarea de benzi dedicate transportului public 
         
B3. Construirea/modernizarea/reabilitarea depourilor/autobazelor aferente transportului public local/zonal de călători, inclusiv infrastructura tehnică aferentă; 
B4. Realizarea de sisteme de tip park and ride in afara centrelor oraselor, integrate cu transportul public; 
B5. Intervenții în infrastructura rutieră care vizează circulația transportului public 

Măsuri de digitalizare a transportului urban 

C1. Crearea/extinderea/modernizarea sistemelor de bilete integrate pentru călători („e-bilete” sau „e-ticketing”) 
C2. Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de management al traficului, inclusiv a sistemului de monitorizare video, precum și a altor sisteme de transport inteligente (STI)

II. Sprijinirea infrastructurilor pentru moduri de transport active (nemotorizate) 

D. Crearea/modernizarea/extinderea traseelor pentru pietoni 
E. Investiții în infrastructura pentru ciclism, sisteme de închiriere biciclete 

D. Crearea/modernizarea/extinderea traseelor pentru pietoni 
Această activitate se poate realiza doar împreună cu alte investiții în infrastructura rutieră (piste de biciclete, benzi dedicate transportului public urban, etc.). 
De asemenea, nu este obligatoriu ca aceste zone/trasee pietonale construite/modernizate/extinse să facă parte din corpul drumurilor.
În cadrul proiectelor, această activitate trebuie să fie integrată cu alte activități care să conducă la îmbunătățirea mobilității la nivelul ariei de studiu (fac legătura între stațiile de transport în comun sau asigură accesul pietonilor la stațiile de transport în comun). 
Pot fi considerate eligibile următoarele subactivități: 
    • Construirea/modernizarea/extinderea de zone exclusiv pietonale, unde traficul autoturismelor va fi restricționat, cu excepția vehiculelor de aprovizionare și de urgențe; 
    • Construirea/modernizarea/extinderea de zone cu caracter prioritar pietonal, utilizate ca spații partajate pentru pietoni și trasee ale transportului public urban de călători, în special pentru sistemul de transport public de călători. 

E. Investiții în infrastructura pentru ciclism, sisteme de închiriere biciclete
Pistele/traseele pentru biciclete construite/modernizate/extinse prin proiect trebuie să fie integrate într-o rețea urbană continuă, deja existentă sau propusă a fi creată prin proiect sau prin proiecte complementare, care să ofere legături cu zonele de importanță locală sau turistică ale orașului/ZUF. 
Pistele/traseele pentru biciclete construite/modernizate/extinse trebuie să aibă o lățime minimă adaptată nevoilor de deplasare în siguranță a fluxului estimat de bicicliști10, trebuie să fie separate și/sau protejate de circulația altor vehicule, conform dispozițiilor legale și conform cerinţelor indicatorului de realizare RCO58, fiind rezervate pentru acest tip de deplasare. 
În situaţia în care pistele/traseele pentru biciclete fac parte din corpul drumurilor, această activitate se poate realiza independent de investiții în infrastructura rutieră. 
Nu este obligatoriu ca aceste piste/trasee pentru biciclete construite/modernizate/extinse să facă parte din corpul drumurilor. 
Sunt considerate eligibile următoarele subactivități: 
    • Construirea/modernizarea/extinderea pistelor/traseelor pentru biciclete, inclusiv construirea/ modernizarea/extinderea de poduri/pasaje/pasarele pentru biciclete sau atât pentru biciclete, cât și pentru pietoni, fără componenta de trafic rutier, dar doar ca parte a traseului pentru biciclete (nu ca investiție separată), amplasarea de sisteme de monitorizare; 
    • Achiziționarea și instalarea de rastele, achiziționarea și instalarea de camere de supraveghere video pentru parcarea bicicletelor (de exemplu, dacă solicitantul deține un sistem funcțional de supraveghere video care poate fi extins pentru parcarea bicicletelor); 
    • Construirea de parcaje pentru biciclete ; 
    • Construirea/modernizarea/extinderea punctuală a sistemului de iluminat public care deservește aceste piste de biciclete sau pistele/traseele pentru biciclete şi pietoni, nefiind însă eligibil iluminatul stradal-rutier care deservește partea carosabilă a străzilor. Această subactivitate va contribui la creşterea confortului utilizării modurilor nemotorizate de transport. 

Pentru această activitate poate fi eligibil inclusiv teritoriul UAT din zona funcţională urbană, cu respectarea cerințelor din secțiunea 3.13 din prezentul ghid dar doar în contextul legării acestora, prin piste/trasee pentru biciclete, de oraș.
Întreținerea și reparația infrastructurii existente nu sunt eligibile.
    • creare/modernizare/extindere a sistemelor de închiriere de biciclete (sisteme de tip „bike-sharing”, „bike-rental”) 
Activitatea eligibilă de creare/modernizare/extindere a sistemelor de închiriere de biciclete/biciclete electrice poate viza achiziționare și instalarea, după caz, a următoarelor facilități, fără ca lista sa fie exhaustivă: stații de închiriere/chioșcuri de închiriere biciclete amplasate în zonele de referință ale orașului /ZUF., biciclete/biciclete electrice, dotări dispecerat de tip hardware și software, rastele pentru biciclete, stații de încărcare biciclete electrice, etc. 
Se va avea în vedere ca aceste investiții să nu intre sub incidența ajutorului de stat și să respecte legislația în vigoare. 
Această subactivitate este complementară subactivităţii „Construirea/modernizarea/extinderea pistelor/ traseelor pentru biciclete”. 
Capacitatea acestor sisteme va fi corelată cu prognozele din Studiul de trafic privind creșterea ponderii deplasărilor cu bicicleta în scenariul „cu proiect”.

III. Activități conexe activității de bază 

F. Măsuri de sprijin a autoritatilor si institutiilor publice 
G. Activități auxiliare 
H. Informare și publicitate

Aceste activități trebuie văzute doar ca activități auxiliare altor activităţi din Prioritatea 4, Obiectivul specific 2.8. Dacă aceste activități nu sunt parte a unei cereri de finanţare cu o abordare integrată privind Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, atunci activitățile devin ne-eligibile în cadrul acestui apel. Activitățile conexe (tip III) sunt eligibile în limita a maxim 15% din bugetul eligibil al proiectului. 
F. Masuri de sprijin a autoritatilor si institutiilor publice 
Activitatea presupune măsuri de sprijin a autorităților și instituțiilor publice în elaborarea/ actualizarea PMUD, în operaționalizarea/modificarea contractelor de delegare a gestiunii serviciului de transport public de călători și creșterea capacității administrative. 

G. Activități auxiliare 
Oricare din activităţile de mai sus poate fi însoţită de următoarele activități: 
    • accesibilizarea infrastructurii de transport pentru toate categoriile de persoane; 
    • amplasarea de elemente pentru îmbunătățirea siguranței rutiere pentru toate categoriile de participanţi la trafic de ex. amplasare de semnalistică verticală și orizontală, limitatoare de viteză, modernizarea trecerilor de pietoni, creare de facilități pentru persoane cu mobilitate redusă, pentru nevăzatori sau hipoacuzici, instalarea panourilor de informare, a indicatoarelor de orientare etc; 
    • stații privind măsurarea calității aerului în arealul de intervenție, prin care se va putea monitoriza calitatea aerului; 

    • Plantarea de aliniamente de arbori şi arbuşti în corpul drumurilor (în special, străzi urbane, dar nu numai), în zonele pietonale şi semi-pietonale, în lungul pistelor pentru biciclete, trasee pietonale, parcări de tip „park and ride” etc. 
    • Realizarea de înierbări în locația proiectului, mai cu seamă în arealele unde au fost plantați arbori și arbuști (de exemplu, din zona de protecție a drumului), inclusiv sistemele de irigaţii aferente. Ținând cont de condițiile meteorologice din locația proiectului, este recomandată utilizarea plantelor perene, rezistente la secetă, care nu necesita udare sau intretinere frecventă. 
    • Instalarea de mobilier urban și iluminat public punctual. 

Dacă prin proiect se realizează investiţii punctuale în sistemul de iluminat public se va solicita un aviz de conformitate de la operatorului de iluminat public. 
Selecţia speciilor de arbori și arbuști de către solicitant va trebui să ia în considerare următoarele aspecte: condiţiile pedo-climatice ale zonei şi gradul de adaptare a speciilor propuse la aceste condiţii, capacitatea specifică de retenţie a CO2 în cazul speciilor propuse, măsurile necesare pentru asigurarea calităţii peisajului urban.
Astfel, pe lângă funcţia principală de retenţie a emisiilor de CO2, aceşti arbori şi arbuşti plantaţi vor putea avea şi funcţia de ameliorarea a calităţii peisajului urban, prin umbrirea spaţiilor publice, mai ales a celor destinate deplasărilor nemotorizate. 

H. Informare și publicitate 
    • Este obligatorie realizarea unor activități de informare și publicitate aferente proiectului în conformitate cu Manualul de Identitate Vizuală și cu prevederile contractuale. 

Conform prevederilor Regulamentului Comisiei Europene nr. 1060/2021, art. 50, beneficiarii proiectelor cu finanțare europeană au obligația de a comunica sprijinul obținut și vor asigura vizibilitatea acestuia, inclusiv a rezultatelor obținute. Astfel, beneficiarii proiectelor finanțate din fonduri europene trebuie să informeze publicul larg cu privire la contribuția obținută din partea fondurilor, cel puțin prin măsurile de comunicare minime obligatorii și trebuie să se asigure că beneficiarii finali ai proiectului/ persoanele care participă la proiecte au fost informați/informate cu privire la finanțarea europeană. Este obligatorie realizarea activităților de informare și publicitate aferente proiectului în conformitate cu Ghidul de Identitate Vizuală „Vizibilitate, transparență și comunicare în perioada de programare 2021-2027” elaborat de MIPE și cu prevederile contractuale. 
    • Activități de promovare a mobilității urbane durabile 

Pot fi considerate eligibile următoarele activități, fără ca lista să fie exhaustivă: 
    • Campanii de conștientizare publică și de comunicare pentru promovarea deplasărilor nemotorizate 
    • Promovarea transportului public 
    • Programe și măsuri de conștientizare a facilităților „Park and Ride” 
    • Promovarea siguranței rutiere - creșterea conștientizării publice a problemelor de siguranță de către participanții la trafic și promovarea comportamentelor de siguranță 
    • Activități de cooperare la nivel interregional, transfrontalier, internațional cu alte regiuni din EU. 

Toate măsurile trebuie să fie fundamentate, în SIDU/SDT și PMUD, și, după caz, se detaliază în SF/DALI și în proiectul tehnic sau Studiu de oportunitate. 
Astfel, lucrările de tip III nu vor fi finanțate ca activități de sine stătătoare, ci doar complementar cu alte intervenții.

Activități neeligibile
 

Nu sunt eligibile activitățile care nu îndeplinesc cerințele din secțiunile 5.2.1. și 5.2.2.

Solicitanţii vor avea în vedere că prin acest apel de proiecte nu se sprijină următoarele acţiuni/activităţi: 
    • Nu sunt eligibile proiectele care urmăresc, în mod prioritar, fluidizarea traficului autoturismelor și reducerea congestiei acestora. 
    • Nu sunt eligibile subactivităţile/activitățile/proiectele care vor conduce, în mod prioritar, la încurajarea și îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea transportului cu autoturismele (creșterea vitezei acestora, îmbunătățirea timpilor de parcurs, lărgirea/crearea părții carosabile utilizate în mod prioritar de autoturisme etc). 
    • Nu sunt eligibile subactivităţile/activitățile care nu fac parte dintr-o abordare integrată privind îmbunătățirea transportului public şi/sau a modurilor nemotorizate de transport, în vederea descurajării utilizării transportului privat cu autoturisme. 
    • Nu sunt eligibile subactivităţile/activitățile de construire/reabilitare/modernizare a pasajelor și podurilor, indiferent de destinația acestora (pietonal/ biciclete/rutier/traseu dedicat pentru transportul public etc), dacă acestea nu fac parte dintr-un proiect/activitate de construire/reabilitare/modernizare a unui traseu pietonal/biciclete/transport public etc. 
    • Nu sunt eligibile proiectele care cuprind doar activități de construire/modernizare/ reabilitare a părții carosabile a străzilor urbane ca infrastructură generală. 

Perioada de implementare a activităților proiectului nu trebuie să depășească 31 decembrie 2029.

Alte cerințe de eligibilitate
 

    • Proiectul este prioritizat PMUD 2021-2027: 
Proiectul depus la finanțare în cadrul acestui apel trebuie să se regăsească în lista cu proiectele prioritizate în cadrul PMUD 2021-2027 elaborate de UAT Orașul și trebuie să coincidă minimum cu localizarea şi activităţile descrise în documentul strategic. 
Proiectele sprijinite trebuie să fie justificate în cadrul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă aferente orașului /zonei urbane funcţionale (de ex. să se identifice în cadrul P.M.U.D. problemele cărora li se adresează proiectul/activitățile și măsurile componente ale acestuia, respectiv problemele legate de transportul urban și, implicit, de poluarea aerului și de siguranţa rutieră; abordarea integrată a proiectului cu alte proiecte din cadrul scenariului optim selectat din P.M.U.D; prioritățile stabilite în P.M.U.D. cărora le răspunde proiectul, impactul preliminar al proiectului etc.).
Proiectele (activităţile şi subactivităţile eligibile ale acestora) trebuie să se regăsească în scenariul optim selectat „A face ceva” al PMUD 2021-2027, aprobat al orașului /zonei urbane funcţionale, după caz.

    • Proiectul este inclus în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană și asigură complementaritatea 
    • Proiectul este inclus în cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană și asigură complementaritatea, după caz. 
    • Se va avea în vedere asigurarea complementarităţii activităţilor/subactivităților, astfel încât cererea de finanţare să-şi atingă în mod obligatoriu obiectivele propuse.
    • Proiectele care vizează realizarea de investiții în sistemele de transport public local/zonal de călători respectă prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și regulile privind ajutorul de stat
    • Impactul proiectului asupra creșterii numărului de pasageri transportați cu transportul public și a numărului de utilizatori ai transportului nemotorizat 
    • Valorile indicatorilor de rezultat11 și impactul asupra creșterii numărului de pasageri transportați cu transportul public și a numărului de utilizatori ai transportului nemotorizat se vor estima în Studiul de trafic.
    • Impactul proiectului asupra reducerii emisiilor de GES 
    • Din compararea scenariilor „fără proiect” (Scenariul „A face minimum”) și „cu proiect” (Scenariul „A face ceva”) pentru primul an de după finalizarea implementării proiectului (primul an de operare) va trebui să rezulte o reducere a emisiilor de GES, bazată și pe o creștere a cotei modale a transportului public de călători şi/sau a modurilor nemotorizate.
    • Respectarea principiilor privind dezvoltarea durabilă, accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități, egalitatea de şanse, de gen și nediscriminarea
    • Proiectul respectă principiul DNSH
    • Proiectul asigură imunizarea la schimbările climatice

Imunizarea la schimbările climatice este un proces care integrează măsurile de atenuare a schimbărilor climatice și măsurile de adaptare la schimbările climatice în dezvoltarea proiectelor de infrastructură. 
Aceasta presupune: 
In etapa analizei de opțiuni - integrarea in analiza si decizia asupra opțiunii preferate (pe lângă considerentele tehnice, economice, de mediu, etc.) si a considerentele legate de impactul opțiunilor din punctul de vedere al (i) atenuării si (ii) vulnerabilității fata de schimbările climatice; 
In etapa detalierii/proiectării opțiunii preferate – integrarea masurilor adecvate pentru (i) atenuarea si (ii) adaptarea (in măsura in care este necesara) la schimbările climatice. 

Prin urmare aceste aspecte vor fi integrate în Studiul de Fezabilitate, precum și în acordul/avizul de mediu și autorizațiile de construcție. 
Imunizarea față de schimbările climatice – realizată în cadrul Studiului de Fezabilitate

Anexe și documente obligatorii
 

1. Declaratia unică (Model A) generata de sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+
2. Documente privind identificarea reprezentantului legal al solicitantului şi, dacă e cazul, pentru reprezentanţii legali ai partenerilor
3. Documentația tehnico – economică, faza SF / DALI (după caz) sau faza SF/ DALI (după caz) + PT (elaborată la nivel de proiect sau pentru fiecare componentă în parte din cadrul proiectului), inclusiv contractul de lucrări şi actele adiţionale la acesta, dacă este cazul


     Pentru proiectele de investiții cu lucrări de construcție (infrastructură), se va avea în vedere încadrarea în cele două situații de mai jos: 
     
• Pentru proiectele, inclusiv obiectele de investiţii pentru care execuţia fizică de lucrări nu a fost demarată la data depunerii cererii de finanţare 
La cererea de finanțare se va anexa Studiul de fezabilitate sau Documentația de avizare a lucrărilor de intervenție după caz, elaborate în conformitate cu legislația relevantă, respectiv HG nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Ȋn cazul în care Proiectul tehnic a fost întocmit și recepționat, Proiectul tehnic se va anexa la Cererea de finanțare în format pdf., urmând ca evaluarea tehnică și financiară să se realizeze în baza acestuia. Dacă contractul de lucrări este semnat (iar execuția lucrărilor nu a fost demarată), pe lângă Proiectul tehnic se va anexa Contractul de lucrări. 
Se vor avea în vedere următoarele condiții: 
     Documentaţia tehnico-economică a obiectivului de investiție anexată la cererea de finanțare (SF/DALI/PT) nu trebuie să fi fost elaborată/ revizuită/ reactualizată cu mai mult de 2 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare. 
     Devizul general aferent documentației tehnico-economice anexate la cererea de finanțare (SF/DALI sau PT) nu trebuie să fi fost actualizat cu mai mult de 12 luni înainte de data depunerii cererii de finanţare. 
     Partea desenată aferentă documentației tehnico-economice se depune scanat, în fișiere tip pdf, și va prezenta cartușul semnat conform prevederilor legale, cu toate semnăturile şi avizele (proiectant, verificatori de proiecte atestaţi, experţi tehnici, după caz). 

Atenție! Se vor avea în vedere toate modificările și completările legislației în domeniu, în vigoare la data depunerii cererii de finanțare. 
La documentația tehnico – economică se va anexa și raportul de expertiză tehnică a infrastructurii asupra căreia se intervine prin proiectul propus spre finanțare din PR SV Oltenia 2021-2027. 
În cazul în care expertiza tehnică este mai veche de 2 ani, documentația tehnico-economică fundamentată de aceasta12 trebuie actualizată sau, în cazul în care nu au existat modificări care să afecteze datele expertizei tehnice, se va anexa la cererea de finanțare un document, semnat de către elaboratorul expertizei și asumat prin semnatură electronică de către solicitantul de finanțare, prin care elaboratorul expertizei va reconfirma toate datele.


     b. Pentru proiectele/obiectele de investiții cu lucrări de construcție (infrastructură), dar și cele privind achiziţionarea/modernizarea de mijloace de transport şi/sau achiziţionare de echipamente (aferente sistemelor de e-ticketing, managementul traficului, alte sisteme de transport inteligente etc), se vor depune: 

     Studiul de fezabilitate/Documentația de avizare a lucrărilor de intervenție în conformitate cu prevederile HG nr. 907/2016, după caz, în care să se includă, pe lângă investiţiile ce implică lucrări de construcţii şi acele investiţii ce presupun achiziția de mijloace de transport/echipamente. Pentru investițiile care prevăd achiziția de mijloace de transport și/sau echipamente se poate întocmi separat un studiu de oportunitate. În situația în care execuţia de lucrări a fost demarată, se va depune Proiectul tehnic însoțit de documentele menționate la punctul a). 
sau 
     Studiul de Fezabilitate/ Documentația de avizare a lucrărilor de intervenție/Proiectul tehnic și, dacă există, Contractul de execuție de lucrări, în conformitate cu prevederile HG nr. 907/2016, după caz, pentru investiţiile ce implică lucrări de construcţii şi/sau Studiul de oportunitate pentru acele investiţii ce presupun achiziționarea de mijloace de transport și/sau echipamente. 

În cazul documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții cu lucrări de construcții, prezentate în cadrul acestui punct se aplică aceleași prevederi detaliate la punctul a).

     c. Pentru proiectele de investiții privind achiziţionarea mijloacelor de transport şi achiziţionare de echipamente (fără lucrări), se va depune: 
Ȋn cazul componentei de investiţii privind achiziţionarea/modernizarea mijloacelor de transport şi achiziţionarea de echipamente (fără lucrări), nu se va solicita la cererea de finanțare o documentaţie tehnico-economică pentru o fază ulterioară de proiectare. 
Se va depune: 
Studiul de oportunitate, conform cerințelor următoare: 
     Pentru Studiul de oportunitate nu se va stabili un model-cadru prin prezentul Ghid specific, însă este recomandabil ca acest document să conţină analizele/datele, care vor fi punctate şi în cadrul Grilei de evaluare tehnică şi financiară. În anexe se găsește un model orientativ. 
     Studiul de oportunitate anexat la cererea de finanțare nu trebuie să fi fost elaborat/revizuit/ reactualizat cu mai mult de 2 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare. 
     Pentru Studiul de oportunitate nu se va stabili un model-cadru prin prezentul Ghid specific, însă este recomandabil ca acest document să conţină analizele/datele necesare care vor fi punctate şi în cadrul Grilei de evaluare tehnică şi financiară.

4. Studiul de traffic și Instrumente pentru calcularea emisiilor GES 
La cererea de finanțare se va anexa un singur Studiu de trafic aferent ariei de studiu și intervențiilor proiectului. 
În studiul de trafic pot fi tratate mai multe proiecte cu activităţi complementare/integrate, cu condiţia ca pentru Cererea de finanţare analizată să fie evidenţiată aria de studiu şi contribuţia intervenţiilor propuse (la care se pot adăuga investiţiile complementare, după caz) la atingerea Obiectivului specific şi a indicatorilor relevanţi.
      Studiu de specialitate prevăzut și în cadrul Anexei 4 și 5 la HG nr. 907/2016.
5. Certificatul de urbanism sau autorizaţia de construire, (pentru proiectele cu lucrări de construcții)
6. Decizia etapei de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sau Clasarea notificarii emisă de autoritatea pentru protecția mediului, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu completările şi modificările ulterioare 
sau 
Decizia finală emisă de autoritatea competentă privind evaluarea impactului asupra mediului (pentru proiectele de investiţii pentru care execuţia de lucrări a fost demarată și care nu au fost încheiate în mod fizic sau financiar înainte de depunerea cererii de finanțare) (pentru proiectele de investiții pentru care se depune PT)
7.  Lista de echipamente și/sau lucrări și/sau servicii cu încadrarea acestora pe secțiunea de cheltuieli eligibile /ne-eligibile – conform modelului anexat prezentului ghid. (Model M)
8.  Devizul general pentru proiectele de lucrări în conformitate cu HG nr. 907/2016 – a se vedea structura devizului general din legislația în vigoare privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții
9.  Raportul privind stadiul fizic al investiţiei (Modelul H), daca este cazul
10. Tabel centralizator privind justificarea costurilor
11. Anexa XII – Metoda necesarului de finanțare (funding-gap), dacă este cazul 
Solicitantul va depune Metoda necesarului de finanțare (funding-gap), prin care demonstrează că proiectul nu generează profit pe perioada de viață a investiției, pentru proiectele cu activităţi care vor genera venituri (de ex. din bilete/abonanamente). 
În cazul proiectelor generatoare de venit/profit, solicitantul va întocmi bugetul ținând cont de acesta, iar valoarea solicitată și contribuția solicitantului la valoarea cheltuielilor eligibile vor fi ajustate corespunzător, conform metodologiei de calcul prezentate în Anexa XII.
12. Raportul expertului ANEVAR, dacă este cazul
13. a. Devizul pe obiect aferent cheltuielilor pentru Construirea/modernizarea/reabilitarea benzilor (partea carosabilă) utilizate pentru transportul autoturismelor, dacă este cazul 
13. b. Devizul pe obiect aferent cheltuielilor pentru utilități publice, dacă este cazul 
14. Macheta financiara (Modelul K)
15. Documentația privind imunizarea la schimbările climatice
16. Mandatul special/ împuternicirea specială pentru semnarea anumitor anexe/secţiuni la cererea de finanțare (dacă este cazul) 
În cazul în care Cererea de finanţare nu este semnată de reprezentantul legal al solicitantului, ci de o persoană împuternicită în acest sens, actul de împuternicire reprezintă orice document administrativ emis de reprezentantul legal în acest sens, cu respectarea prevederilor legale (exemple orientative: ordin, decizie, hotărâre, dispoziție etc).
17. Consimțământ privind prelucrarea datelor cu caracter personal 
Această declarație (Modelul D - Consimțământ privind prelucrarea datelor cu caracter personal) se completează de către reprezentanții legali ai solicitantului (inclusiv partenerilor). 
18. Extras de la Institutul Național de Statistică care sa ateste populația deservită prin proiect 
19. Alte documente, după caz 
Netransmiterea, la momentul depunerii cererii de finanțare a documentelor obligatorii, conduce la RESPINGEREA de la finanțare a proiectului, fără posibilitatea de a se solicita clarificări

Suntem dedicați succesului fiecărui proiect și ne asigurăm că toate etapele sunt realizate la cele mai înalte standarde.

Dacă doriți să depuneți un proiect pe această axă de finanțare, vă rugăm să completați datele de contact pentru a fi asistat de unul dintre consultanții noștri, experți în domeniu.