Dezvoltarea infrastructurii educaționale pentru învățământul timpuriu (antepreșcolar și preșcolar), primar, gimnazial, liceal, învățământul profesional, inclusiv dual

 
Publicat Sâm, 10 Aug 2024
Timp de citire estimat: 10 minute
Cuprins

Cum vă putem ajuta?
Acest program sprijină dezvoltarea infrastructurii educaționale pentru toate nivelurile de învățământ în regiunea Nord-Est. Ne ocupăm de tot procesul, astfel încât să puteți transforma mediul educațional în beneficiul copiilor și al comunității.
Mai jos veți găsi toate detaliile necesare. Dacă sunteți interesați să îmbunătățiți infrastructura educațională din localitatea dumneavoastră, ne puteți contacta prin formularul de la sfârșitul articolului.

Prezentul apel de proiecte acoperă regiunea Nord-Est și se aplică investițiilor realizate în cele șase județe din această zonă de dezvoltare: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.

Alocare financiară Structura finanțării Valoare nerambursabilă Perioadă depunere
Total: 83.860.026,00 EUR
FEDR: 54.509.017,00 EUR
Buget Național+Local: 29.351.009,00 EUR
FEDR: 65%
Buget de Stat+Local: 35%
Valoare minimă: 500.000,00 EUR Start: 26.10.2023
Sfârșit: 31.12.2024
Prioritatea P6
 

NORD-EST – O REGIUNE EDUCATĂ

Obiectiv specific
 

Îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate și incluzive în educație, formare și învățarea pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurii accesibile, inclusiv prin promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online Dezvoltarea infrastructurii educaționale pentru învățământul timpuriu (antepreșcolar și preșcolar), primar, gimnazial, liceal, învățământul profesional, inclusiv dual

Apel destinat MUNICIPIILOR REȘEDINȚĂ DE JUDEȚ/MUNICIPIILOR PR / NE / 2023 / 6 / RSO4.2 / 1 / INVATAMANT MRJ+M

Alocare financiară
 

Alocarea financiară aferentă acestui apel de proiecte este 83.860.026 euro (FEDR + contribuția națională), din care 54.509.017 euro (65%) din FEDR și 29.351.009 euro (35%) contribuție națională (buget de stat + buget local).

VALORI ORIENTATIVE ALOCARI MUNICIPII REȘEDINȚĂ DE JUDEȚ
(FEDR + contribuția națională)
Mun. Bacău: 10.632.820 EUR
Mun. Botoșani: 7.803.561 EUR
Mun. Iași: 17.585.828 EUR
Mun. Piatra Neamț: 7.536.999 EUR
Mun. Suceava: 8.025.691 EUR
Mun. Vaslui: 8.337.337 EUR
Total MRJ: 59.922.236 EUR

VALORI ORIENTATIVE ALOCARI MUNICIPII
(FEDR + contribuția națională)
Mun. Moinești: 1.630.600 EUR
Mun. Onești: 2.588.950 EUR
Mun. Dorohoi: 1.861.139 EUR
Mun. Pașcani: 2.413.299 EUR
Mun. Roman: 3.264.019 EUR
Mun. Câmpulung Moldovenesc: 1.509.401 EUR
Mun. Fălticeni: 1.889.438 EUR
Mun. Rădăuți: 2.052.067 EUR
Mun. Vatra Dornei: 1.360.230 EUR
Mun. Bârlad: 3.292.391 EUR
Mun. Huși: 2.076.256 EUR
Total municipii: 23.937.790 EUR

Valoarea nerambursabilă a proiectului este de minimum 500.000 euro

Pentru transformarea din euro în lei a alocării în aplicația MySMIS2021/SMIS2021+ este utilizat cursul inforeuro din luna publicării ghidului, respectiv luna octombrie 2023 - 1 euro= 4,9754 lei.

Perioada de implementare a activităților proiectului nu trebuie sa depășească data de 31 decembrie 2029.

Rata de cofinanțare
 

În cadrul acestui apel de proiecte pentru întocmirea bugetului cererii de finanțare, se vor lua în calcul următoarele rate de cofinanțare:
Rata de cofinanțare acordată prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 65% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului, iar rata de cofinanțare din bugetul de stat reprezintă 33% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului.

Cofinanțarea din partea solicitantului este de minimum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului.

Grup-țintă vizat
 

Grupul ținta aferent acestui apel de proiecte este reprezentat de: copii, preșcolari, elevi, profesori, părinți, comunitatea locala care utilizează infrastructura de învățământ.

 

Data și ora pentru începerea depunerii de proiecte: 26.10.2023, ora 10:00;
Data și ora închiderii apelului de proiecte: 31.12.2024, ora 14:00.

Proiectele trebuie sa facă parte din Strategiile de Dezvoltare Teritorială elaborate la nivelul UAT/ZUF1/ZM2 (ZUF1 - Zonă Urbană Funcțională; ZM2 - Zonă Metropolitană), fiind prioritizate la nivel local. Strategiile se vor depune, în vederea verificării, la Serviciul Dezvoltare Urbană din cadrul ADR Nord-Est pentru eliberarea Avizului de Conformitate (document obligatoriu de obținut anterior depunerii cererii de finanțare).

Municipiile reședință de județ și municipiile / orașele / comunele din zona funcțională urbana/zona metropolitană, cu care se încheie parteneriate pentru depunerea și implementarea în comun a proiectelor, trebuie sa facă parte din zona de studiu a Strategiei de Dezvoltare Teritorială.
Se vor depune cererile de finanțare împreună cu documentațiile tehnice la faza PT (inclusiv Autorizația de construire) și cu toate anexele prevăzute în cadrul prezentului ghid, proiectele parcurgând procesul de evaluare și contractare.
Proiectele trebuie sa facă parte dintr-o Strategie de Dezvoltare Locală/Teritorială elaborată la nivelul UAT/ZUF/ZM.

Activități eligibile
 

Activitățile eligibile ale proiectului trebuie să se încadreze în următoarele categorii:
   a. Dezvoltarea infrastructurii educaționale pentru învățământul timpuriu (antepreșcolar și preșcolar), primar, gimnazial, liceal filiera teoretica, vocațională, tehnologică, învățământul profesional, inclusiv dual, prin:
    • Crearea/ modernizarea/ extinderea unităților de învățământ;
    • Echiparea/ dotarea unităților de învățământ;
    • Achiziționarea de mijloace de transport școlar electrice (echipate pentru transportul elevilor cu dizabilități);
    • Stații de încărcare electrică instalate la nivel de unitate școlară;
    • Digitalizarea unităților prin platforme digitale de comunicare și schimb de documente, baze de date, biblioteci virtuale, dotări cu infrastructura de proiectare și mapare video, tablete, echipamente IT, software educaționale asociate învățământului on-line, etc.;
    • Infrastructura sportiva asociata unităților de învățământ, etc;
    • Modernizarea/ extinderea (nu și crearea) campusurilor profesionale integrate pentru educație și formare profesională;
    • Modernizarea/ extinderea (nu și crearea) atelierelor inteligente în învățământul secundar.

   b. Ca parte integrantă a operațiunilor de la pct. a, pot fi avute în vedere, după caz și următoarele acțiuni:
    • Măsuri de consolidare structurală în funcție de nivelul de expunere și vulnerabilitate la riscurile identificate, în limita unui procent de 40% din valoarea eligibilă a proiectului. Va fi întocmit deviz pe obiect/capitol de deviz separat. Sumele care depășesc acest procent vor fi încadrate în categoria cheltuielilor neeligibile.
    • Masuri de asigurare a accesului copiilor, elevilor cu cerințe educaționale speciale la infrastructura educațională de masa incluzivă;
    • Măsuri de tip FSE+ care adresează desegregarea și incluziunea socială în limita procentului de maximum 5% din valoarea eligibilă a proiectului.
Aceste măsuri cuprind, dar nu se limitează la acțiuni cum ar fi:
       ▪ organizarea de evenimente/cursuri/ schimburi de bune practici care vizează măsuri de desegregare / incluziune socială/ combatere a abandonului școlar;
       ▪ măsuri de suport pentru elevi: after school, consiliere școlară, etc;
       ▪ organizare de evenimente/cursuri care vizează sprijinirea tinerilor să își continue studiile și să obțină competențele și calificările care le deschid porți spre locuri de muncă bune și spre cariere avantajoase;
       ▪ formarea personalului didactic pentru adaptarea lecțiilor la nevoile copiilor, folosirea programelor adaptate și a metodelor de predare interactive;
       ▪ asigurarea accesului elevilor cu CES la serviciile de consiliere și asistență psihopedagogică și de terapie a tulburărilor de limbaj;
       ▪ informare și conștientizare la nivelul comunității deservite cu privire la opțiunile de educație timpurie existente în cadrul UAT și la importanța și beneficiile participării la educație;
       ▪ informare și conștientizare în rândul părinților cu privire la teme precum dezvoltare durabilă, educație incluzivă, dreptul la educație pentru toți, beneficiile pe termen scurt, pe termen mediu și pe termen lung pe care le aduce participarea la educație timpurie;
       ▪ activități extrașcolare/ extracurriculare pentru dezvoltarea aptitudinilor, personalității și cunoștințelor copiilor, prin interacțiunea cu medii reale de viață (ex. Organizarea de competiții școlare, expoziții, vizite la obiective culturale / istorice / naturale);
       ▪ asigurarea serviciilor de mediere școlară/consiliere pentru comunitățile defavorizate;

Atenție!
    • Realizarea investițiilor este condiționată de realizarea unei autoevaluări privind segregarea școlară la nivelul unității de învățământ, însoțită, după caz, de măsurile de adresare propuse a fi finanțate de proiect. Autoevaluarea va fi analizată de AM în procesul de evaluare și selecție. Măsurile de tip FSE+ sunt obligatorii în cazul identificării fenomenului de segregare școlară. În cazul creării de unități de învățământ noi, autoevaluarea nu este posibilă și ca urmare, includerea măsurilor de tip FSE+ este opțională.
    • Pentru proiectele care vizează crearea infrastructurii educaționale, cu excepția nivelelor antepreșcolar și preșcolar, va trebui demonstrată tendința demografică pozitivă a populației școlare din bazinul de cuprindere (bazinul de cuprindere este teritoriul UAT). 
    • Proiectele care vizează extinderea infrastructurii școlare vor fi condiționate de demonstrarea fenomenului supraaglomerării școlare. Construirea de laboratoare, săli de sport, bibliotecă etc., motivată de lipsa acestor spații în unitatea de învățământ, se consideră lucrări de modernizare nu lucrări de extindere.
    • Unitățile de învățământ profesional si tehnic trebuie sa demonstreze prin planurile de școlarizare că răspund nevoilor pieței muncii locale/regionale, identificate in documentele de planificare specifice.
    • Sunt eligibile doar proiectele care propun cel puțin realizarea de lucrări cu autorizație de construire.
    • Transportul elevilor vizează elevii domiciliați în localitățile rurale din zonele limitrofe municipiilor/orașelor/comunelor, precum și din zonele rurale izolate, periferice. Necesitatea achiziționării mijloacelor de transport va fi justificată în capitolul Justificare din cererea de finanțare.
    • Clădirile nou construite vor avea un consum energetic apropiat de zero (nZEB), conform legislației în vigoare.
    • În cadrul unui proiect se poate finanța și infrastructura educațională care include componente aferente următoarelor forme de învățământ: timpuriu (antepreșcolar și preșcolar), primar și gimnazial sau secundar superior (de exemplu: scoală cu grupa pregătitoare, liceu cu clase de gimnaziu, etc).
    • Internatele și cantinele fac parte din infrastructura educațională.
    • Referitor la dotări, în afara acelora care se adresează direct procesului educațional (săli de clasă, ateliere, laboratoare) sunt vizate și dotările aferente serviciilor educaționale, psihoterapeutice, medicale și sociale necesare elevilor cu cerințe educaționale speciale înrolați în unitățile educaționale incluzive.
    • Recomandăm ca activitățile proiectelor să promoveze principiile inovării sociale urmărind îmbunătățirea condițiilor de muncă, educația, dezvoltarea locală sau sănătatea, sau abordând probleme critice, cum ar fi sărăcia sau discriminarea.
    • Pentru proiectele contractate la faza PT, beneficiarul are obligația ca în cel mult trei luni să lanseze achiziția de execuție lucrări, termen calculat de la intrarea în vigoare a contractului. În caz contrar, AM PR Nord-Est poate dispune rezilierea și recuperarea finanțării acordate în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile și cu prevederile din contractul de finanțare.
    • Beneficiarul are obligația asigurării continuității procesului de învățământ pe perioada implementării proiectului.

Activități neeligibile
 
  • Intervențiile care vizează exclusiv reabilitarea termica;
  • Intervențiile care vizează exclusiv măsuri de consolidare structurală;
  • Intervențiile care vizează exclusiv dotarea;
  • Intervențiile care vizează crearea de campusuri profesionale integrate pentru educație și formare profesionala și crearea de consorții de învățământ dual; 
  • Crearea de ateliere inteligente pentru învățământul secundar; 
  • Cheltuielile cu investiții privind instalarea / reabilitarea / modernizarea sistemelor de încălzire pe bază de combustibili fosili (cu excepția situațiilor prevăzute la art. 7, alin (1), litera h), punctul i) din Regulamentul (UE) nr. 2021/1058);
  • Intervențiile la unități de învățământ la care au fost identificate, in urma autoevaluării, fenomene de segregare si/sau excluziune socială, și pentru care nu au fost planificate măsuri de tip FSE de combatere a acestor fenomene.
Alte cerințe de eligibilitate a proiectului
 

Locul de implementare a proiectului este situat în municipiile/municipiile reședință de județ, inclusiv zona urbană funcțională / zona metropolitană din care acestea fac parte, din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est.

Proiectul respectă prevederile legislației comunitare și naționale în domeniul dezvoltării durabile, egalității de șanse și nediscriminării, egalității de gen și accesibilității pentru persoanele cu dizabilități.

Proiectul include măsuri de tip FSE+ de combatere a segregării școlare și a excluziunii sociale , în cazul în care acestea au fost identificate în Autoevaluarea unității de învățământ.
În cazul în care din autoevaluarea efectuata la nivelul unității de învățământ au fost identificate aspecte de segregare școlară proiectul trebuie sa includă in mod obligatoriu masuri de combatere a segregării școlare.

Proiectele depuse de municipiile reședință de județ fac parte din strategia de dezvoltare teritorială SDT . Proiectele depuse de municipii fac parte din strategia de dezvoltare locală SDL sau SDT.

(pentru municipii reședință de județ) Strategia de dezvoltare teritorială din care face parte proiectul a obținut Avizul de conformitate emis de Serviciul Dezvoltare Urbana (SDU) din cadrul ADR Nord-Est.

Proiectul deține Avizul de oportunitate a investiției emis de către Ministerul Educației.

(în cazul creării de unități de învățământ noi, cu excepția creșelor și grădinițelor) Tendința demografica a populației din cadrul UAT in care se implementează proiectul, este pozitivă intre anii 2018 si 2022.

Crearea de unități de învățământ noi, cu excepția creșelor și grădinițelor, este condiționată de prezentarea unui document emis de Institutul Național de Statistică din care să rezulte tendința demografică pozitivă a populației școlare pentru perioada 2018-2022 la nivelul unității administrativ teritoriale.

În cazul extinderii unei unități de învățământ aceasta este afectata de fenomenul supraaglomerării școlare.

Operațiunile de extindere a infrastructurii școlare sunt condiționate de demonstrarea fenomenului supraaglomerării școlare (ICS<1), pentru ultimul an școlar încheiat.
Indicele Capacității Școlii ICS este definit ca raportul între numărul de locuri și numărul copiilor/elevilor înscriși într-o unitate de învățământ;
Proiectul nu intră sub incidența ajutorului de stat sau în cadrul acestuia nu sunt identificate elemente de natura ajutorului de stat.

Suntem dedicați succesului fiecărui proiect și ne asigurăm că toate etapele sunt realizate la cele mai înalte standarde.

Dacă doriți să depuneți un proiect pe această axă de finanțare, vă rugăm să completați datele de contact pentru a fi asistat de unul dintre consultanții noștri, experți în domeniu.