Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon
Cuprins
Cum vă putem ajuta?
Pentru municipiile din regiunea Nord-Est, acest program oferă oportunitatea de a transforma orașele prin proiecte de mobilitate urbană sustenabilă, reducând amprenta de carbon. Experții noștri sunt alături de dumneavoastră pentru a asigura un parcurs lin, de la concepția inițială până la finalizarea cu succes a proiectului.
În continuare, vă oferim toate detaliile necesare. Dacă doriți să aduceți aceste schimbări pozitive în comunitatea dumneavoastră, contactați-ne prin formularul de la sfârșitul articolului.
Prezentul apel de proiecte acoperă regiunea Nord-Est și se aplică investițiilor realizate în cele șase județe din această zonă de dezvoltare: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Alocare financiară | Structura finanțării | Valoare nerambursabilă | Perioadă depunere |
Total: 226.739.980,00 EUR FEDR: 192.728.983,00 EUR Buget Național: 34.010.997,00 EUR |
FEDR: 85% Buget de Stat: 13% Beneficiar: minimum 2% |
Valoare minimă: 500.000,00 EUR | Start: 01.10.2023 Sfârșit: 31.12.2024 |
Prioritatea 4
NORD-EST – O REGIUNE CU O MOBILITATE URBANĂ MAI DURABILĂ
Obiectiv Specific
PROMOVAREA MOBILITĂȚII URBANE MULTIMODALE sustenabile, CA PARTE A TRANZIȚIEI CĂTRE O ECONOMIE CU ZERO EMISII DE DIOXID DE CARBON Apel PR / NE / 2023 / 4 / RSO2.8 / 1 / Mobilitate urbana MRJ+M destinat Municipiilor Și MUNICIPIILOR REȘEDINȚĂ DE JUDEȚ
Alocare financiară
Alocarea financiară orientativa pentru acest apel de proiecte este de 226.739.980 euro (FEDR + contribuția naționala), din care 192,728,983.00 euro din FEDR și 34,010,997.00 euro contribuția naționala (buget de stat + buget local).
ALOCARE ORIENTATIVA PENTRU MUNICIPII RESEDINȚĂ DE JUDEȚ
162.017.196 EUR (FEDR + contibutia nationala)
Mun. Bacau: 28.748.922 EUR
Mun. Botoșani: 21.099.198 EUR
Mun. Iași: 47.548.401 EUR
Mun. Piatra Neamț: 20.378.468 EUR
Mun. Suceava: 21.699.790 EUR
Mun. Vaslui: 22.542.417 EUR
ALOCARE ORIENTATIVA PENTRU MUNICIPII
64.722.784 EUR (FEDR + contibutia nationala)
Mun. Moinești: 4.408.801 EUR
Mun. Onești: 6.999.980 EUR
Mun. Dorohoi: 5.032.132 EUR
Mun. Pașcani: 6.525.057 EUR
Mun. Roman: 8.825.224 EUR
Mun. Câmpulung Moldovenesc: 4.081.105 EUR
Mun. Fălticeni: 5.108.646 EUR
Mun. Rădăuți: 5.548.361 EUR
Mun. Vatra Dornei: 3.677.779 EUR
Mun. Bârlad: 8.901.936 EUR
Mun. Huși: 5.613.763 EUR
Cerinta 9: Valoarea nerambursabilă a proiectului este de minimum 500.000 euro.
Pentru transformarea din euro în lei a alocării în aplicația MySMIS2021/SMIS2021+ este utilizat cursul inforeuro din luna publicării Ghidului, respectiv luna septembrie 2023: 1 euro 4.9420 lei.
În cadrul apelului de proiecte PR/NE/2023/4/RSO2.8/1/ Mobilitate urbana MRJ+M pentru întocmirea bugetului cererii de finanțare, se vor lua în calcul următoarele rate de cofinanțare:
- Rata de cofinanțare acordată prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului, iar rata de cofinanțare din bugetul de stat reprezintă 13% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului.
- Pentru proiectele depuse în cadrul prezentelor apeluri de proiecte, cofinanțarea din partea solicitantului este de minimum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile.
În cadrul acestui apel sunt neeligibile proiectele care intră sub incidența regulilor ajutorului de stat.
Data și ora pentru începerea depunerii de proiecte: 01.10.2023, ora 10:00;
Data și ora închiderii apelului de proiecte: 31.12.2024, ora 14.00
Activități eligibile
Cerinta 7: Încadrarea proiectului şi a activităţilor sale privind investiţiile în acţiunile specifice sprijinite în cadrul Priorității de investiții 4 si anume:
Componenta A. Investiții destinate implementării mobilității urbane durabile prin crearea, dezvoltarea transportului public în comun nepoluant
1. Activități ce vizează infrastructura de transport public (infrastructură rutieră, cale de rulare tramvai, reţea de troleibuz etc):
1.1. Crearea / modernizarea / reabilitarea / extinderea traseelor de transport public electric, respectiv:
a) căi de rulare pentru tramvaie (cu toate elementele componente necesare funcționării acesteia: infrastructură, suprastructură, aparate de cale, linii de depouri, rețea fir, substații de redresare etc.);
Ca regulă generală, calea de rulare a tramvaiului trebuie să fie separată fizic de traficul general (de exemplu, prin sisteme de tip bolarzi, garduri, borduri, diferenţă de nivel etc.), cu excepţia unor zone unde traseul va fi folosit în comun cu traficul general din motive operaţionale clare (de exemplu intersecții, gâtuiri punctuale, trama stradală unde este imposibilă crearea de benzi dedicate, zonă semi-pietonală etc.), iar în asemenea cazuri tramvaiul va trebui să aibă prioritate, prin măsuri de managementul traficului.
b) rețele de alimentare troleibuze (inclusiv stâlpi rețea fir, stații transformare și redresare, etc.);
c) stații de alimentare a autobuzelor electrice;
d) stații de transport public de călători (tramvai, troleibuz, autobuz), inclusiv asigurarea accesibilității pentru persoanele cu dizabilități;
Stațiile de transport public urban de călători pot fi construite/modernizate și în localităţi din zona urbană funcţională/zona metropolitană, cu respectarea cerinţelor din secţiunea 5.1 din prezentul ghid.
Crearea / modernizarea stațiilor de transport public de călători județean/interjudeţean poate reprezenta o activitate/cheltuială eligibilă prin Prioritatea de Investiții 4, doar dacă sunt folosite în comun pentru transportul public local/zonal, cu respectarea celorlalte condiţii de eligibilitate din ghid.
e) benzi separate, folosite exclusiv pentru mijloacele de transport public de călători, în vederea creșterii vitezei medii de deplasare a vehiculelor de transport public de călători și implicit reducerii timpului petrecut de acestea în trafic.
Această activitate se poate realiza independent de alte investiții în infrastructura rutieră sau indiferent de categoria drumului, acolo unde trama stradala permite.
Această activitate presupune investitii în infrastructura rutiera aferenta culoarului benzii dedicate și obligatoriu separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, avizate de instituțiile cu competențe în domeniul siguranței rutiere (de exemplu, de tipul bolarzi, garduri, borduri, diferenţă de nivel etc).
Benzile dedicate pentru transportul public pot fi folosite de mai multe subsisteme de transport public (de exemplu, tramvai-autobuz).
În vederea construirii / modernizării / reabilitării / extinderii benzilor separate pentru transportul public de călători, sunt eligibile și activitățile de configurare/reconfigurare a infrastructurii rutiere pe străzile urbane deservite de transport public de călători.
f) infrastructura rutiera utilizata si de transportul public în comun nepoluant (strazi cu o singura banda pe fiecare sens de circulatie);
Aceasta activitate este considerată eligibilă doar în cazul în care activitatea de la punctul e) de mai sus, respectiv construirea / modernizarea / extinderea benzilor separate dedicate transportului public, nu poate fi realizată ca urmare a faptului că trama stradală nu permite (străzi cu o singura banda pe fiecare sens de circulatie).
Se recomandă partajarea adecvată a infrastructurii rutiere între diferitele moduri de transport, creându-se astfel condițiile pentru îmbunătățirea eficienței transportului public, dezvoltarea altor forme de transport nepoluante (mersul pe bicicletă și mersul pe jos), creșterea nivelului de siguranță pentru toți utilizatorii infrastructurii stradale și reducerea transportului privat cu autoturisme.
g) poduri/pasaje, atunci când sunt parte a traseului de transport public nepoluant prezentate la punctele a, e și f de mai sus (nu ca investiție separată).
h) amenajarea de parcări în punctele terminus ale liniilor de transport în comun nepoluant, în zona de acces în municipiu/oras, pentru a încuraja continuarea calatoriei spre punctele de interes cu mijloacele de transport în comun
Aceste parcări vor fi amplasate lângă stațiile capăt de linie de tramvai, troleibuz și autobuz cele mai apropiate de limita administrativ-teritorială a UAT sau din localităţile din zona urbană funcţională/zona metropolitană.
Astfel, prin realizarea acestora se urmărește reducerea pătrunderii fluxurilor motorizate pe rețeaua stradală a UAT, prin încurajarea schimbării modale de la transportul privat la transportul public și, după caz, la modurile nemotorizate de transport (mersul cu bicicleta), evitarea congestionării traficului și reducerea cererii de locuri de parcare.
Totodata, se va avea în vedere demonstrarea capacitatii intermodale a acestora și realizarea unei analize cost-beneficiu din prisma mobilitatii urbane durabile.
În vederea asigurării sustenabilităţii proiectelor ce conţin activităţi eligibile privind crearea / extinderea / modernizarea / reabilitarea, după caz, a infrastructurii rutiere aferente străzilor urbane (cu toate elementele componente), pistelor pentru biciclete, zonelor şi traseelor pietonale, este eligibilă subactivitatea de construire / extindere / modernizare / reabilitare a reţelelor sistemelor de alimentare cu apă, de canalizare a apelor uzate şi a apelor pluviale, precum şi a canalelor tehnice pentru reţele, situate doar în corpul acelor străzi urbane, piste pentru biciclete şi/sau zone/trasee pietonale, ce fac obiectul activităţilor eligibile ale proiectului. Pentru această sub-activitate vor fi respectate condiţiile de eligibilitate şi plafoanele de cheltuieli eligibile stabilite prin prezentul ghid şi anexele la acesta, acolo unde este cazul.
1.2. Crearea / modernizarea / reabilitarea / extinderea depourilor/autobazelor aferente transportului public în comun nepoluant, inclusiv infrastructura tehnică aferentă, respectiv:
a) Clădirile depourilor şi a autobazelor, inclusiv clădirile cu funcție administrativă;
b) Spațiile de garare/parcare a mijloacelor de transport public nepoluant din incinta depoului/autobazei, inclusiv parcări, macaze, rețea de contact pentru troleibuz/tramvai etc;
c) Stații de alimentare pentru tipurile de mijloace de transport public nepoluant eligibile prin Prioritatea de investitii 4;
d) Achiziționarea/montajul de mașini-unelte și echipamente pentru atelierele interne de reparații ale mijloacelor de transport public nepoluant;
e) Instalații de curatare a mijloacelor de transport public nepoluant.
Depourile nou create pot fi amplasate și în localităţi din zona urbană funcţională/zona metropolitană, cu respectarea cerinţelor din secţiunile 3.13 și 5 din prezentul ghid.
2. Activități ce vizează componente ale sistemului de management al traficului, respectiv crearea, modernizarea, extinderea sistemelor de management inteligent al traficului, precum și a altor sisteme de transport inteligente, cum ar fi:
a) Sisteme de monitorizare video CCTV;
b) Sisteme de semnalizare și semaforizare adaptivă și sincronizată, ce poate asigura prioritizarea mijloacelor de transport în intersecțiile semnalizate/semaforizate;
c) Sisteme de localizare a mijloacelor de transport public urban și de managementul flotei (de exemplu prin GPS);
d) Sisteme de e-ticketing (de exemplu: puncte automate speciale de vânzare carduri, echipamente specifice instalate în mijloacele de transport și în stații - dispozitive de validare carduri, unități GPS, computere de bord, modemuri, routere etc., dispozitive mobile de verificare a cardurilor, sisteme centrale informatice (atât componente hardware, cât și software) instalate în dispecerate, către care vor fi transmise toate informațiile privind funcționarea și operarea sistemului „e-ticketing”, crearea de aplicaţii software, pentru achiziţionarea electronică a biletelor de transport public local/zonal);
e) Sisteme de informare în timp real a pasagerilor;
f) Achizitia de aplicaţii software pentru informarea în timp real a utilizatorilor asupra programului mijloacelor de transport în comun, inclusiv aplicaţii software pentru planificarea călătoriei;
g) Alte sisteme de informare (VMS – sisteme de mesaje variabile);
h) Amplasarea de senzori de detectare a vehiculelor;
i) Dotarea centrului de comandă pentru managementul traficului, cu componente specifice software și hardware, precum şi lucrări de construcţii şi instalaţii în cadrul dispeceratelor pentru modernizarea/reabilitarea acestora;
j) Dezvoltarea solutiilor inteligente pentru managementul parcarilor.
Aceste sisteme pot fi amplasate în dispecerate, în staţii şi în mijloacele de transport public de călători, pe alte componente de infrastructură.
Atenție!
Amplasarea sistemelor de management inteligent al traficului enumerate mai sus va urmări în principal acordarea priorității în trafic pentru mijloacele de transport public şi pentru utilizatorii modurilor nemotorizate de transport, informarea mai bună a pasagerilor transportului public de călători/pietonilor/biciclişti.
Componenta B. Investiții destinate implementării mobilității urbane durabile prin crearea, dezvoltarea de moduri alternative de transport nepoluant.
1. Activități ce vizează construirea / modernizarea / reabilitarea / extinderea pistelor și traseelor pentru biciclete, a parcărilor pentru biciclete, inclusiv sistemelor de închiriere de biciclete, cum ar fi :
a) Piste și trasee pentru biciclete (inclusiv poduri / pasaje / pasarele atunci când sunt parte a unui traseu de biciclete, din proiectul propus la finanțare).
Această activitate presupune investiții în infrastructura velo și obligatoriu separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, avizate de instituțiile cu competențe în domeniul siguranței rutiere (de exemplu, de tipul bolarzi, garduri, borduri, diferență de nivel etc).
Pistele/traseele pentru biciclete din proiect trebuie să fie integrate într-o rețea urbană continuă, deja existentă sau propusă a fi creată prin proiect sau prin proiecte complementare, care să ofere legături cu zonele de importanță locală sau turistică ale UAT/Z.U.F/Z.M..
b) Parcări pentru biciclete, inclusiv instalarea de rastele și camere de supraveghere video a acestora.
c) Integrarea de infrastructuri (facilități) velo în parcările auto existente.
Aceasta sub-activitate trebuie să facă parte dintr-o intervenție mai amplă, și nu poate fi singura activitate vizată în componenta B de investiții.
d) Sistemul de iluminat public care deservește piste de biciclete sau trasee pentru biciclete şi pietoni.
e) Sisteme de închiriere de biciclete (tip „bike-sharing”, „bike-rental”) care pot include stațiile de închiriere, bicicletele, dotările necesare bunei funcționări a acestora, rastele etc.
Atenție!
Aceasta sub-activitate este eligibilă doar atunci când se dovedește complementaritatea acesteia cu sub-activitatea de la punctul a), respectiv, nu sunt eligibile sistemele de închiriere de biciclete dacă acestea nu sunt amplasate în imediata vecinătate a unor piste și/sau trasee pentru biciclete.
2. Activități ce vizează crearea, modernizarea, extinderea de zone și trasee pietonale și semi-pietonale partajate (pentru pietoni, bicicliști, și deplasări motorizate pentru riverani), inclusiv prin reconversia străzilor, cum ar fi :
a) Zone exclusiv pietonale și/sau amenajări urbane pentru pietoni.
b) Zone cu caracter prioritar pietonal, utilizate în comun cu transportul public urban de călători, zone de tip „shared-space”, dedicate transportului nemotorizat, zone semi-pietonale partajate.
c) Trasee pietonale și trotuare, inclusiv sisteme pentru limitarea folosirii acestora pentru parcarea autoturismelor.
d) Poduri/pasaje/pasarele pietonale (inclusiv cele mixte velo și pietonale), fără componenta de trafic rutier, atunci când sunt parte a traseului/zonei pietonale (nu ca investiție separată).
e) Sisteme de reducere/interzicere a circulației autoturismelor.
Activitățile de la punctele 1 și 2 de mai sus pot include toate sistemele necesare unei bune funcționări și utilizări a acestora (indicatoare, panouri de informare, mobilier urban, componente de accesibilizare, iluminat etc).
În plus, ca parte componentă a proiectelor de mobilitate urbană (transport public în comun nepoluant) pot fi avute în vedere și:
- Amenajarea de aliniamente de arbori și arbuști (inclusiv realizarea de înierbări) în corpul drumurilor în zonele pietonale și semi-pietonale, în lungul pistelor pentru biciclete, trasee pietonale, parcări de tip „park and ride” etc.
- Configurarea, reconfigurarea infrastructurii rutiere pe străzile urbane, pentru prioritizarea transportului cu bicicleta și pietonal, accesibilizarea infrastructurii de transport pentru persoanele cu dizabilități.
3. Alte activități realizate ca parte integranta a proiectelor
- Elaborarea/actualizarea de planuri de mobilitate urbana durabilă, analize, studii;
- În mod obligatoriu vor fi prevazute măsuri de comunicare și vizibilitate, conform secțiunii 3.21.
- În mod obligatoriu vor fi prevăzute acțiuni de informare / consultare / conștientizare a grupurilor țintă asupra viitoarelor beneficii aduse de implementarea proiectului asupra calității vieții și sănătății.
Recomandăm ca activitățile proiectelor să promoveze principiile inovării sociale urmărind îmbunătățirea condițiilor de muncă, educația, dezvoltarea locală sau sănătatea, sau abordând probleme critice, cum ar fi sărăcia sau discriminarea.
Pentru proiectele contractate la faza PT, beneficiarul are obligația ca în cel mult trei luni să lanseze achiziția de execuție lucrări, termen calculat de la intrarea în vigoare a contractului. În caz contrar, AM PR Nord-Est poate dispune rezilierea și recuperarea finanțării acordate în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile și cu prevederile din contractul de finanțare.
Activități neeligibile
În cadrul prezentului apel de proiecte nu sunt eligibile următoarele tipuri de subactivităţi / activități:
- care urmăresc, în mod prioritar, fluidizarea traficului autoturismelor și reducerea congestiei acestora;
- care vor conduce, în mod prioritar, la încurajarea şi îmbunătăţirea condiţiilor pentru utilizarea transportului cu autovehiculele private (creşterea vitezei acestora, îmbunătăţirea timpilor de parcurs, lărgirea/crearea părţii carosabile utilizate în mod prioritar de autoturisme etc), întrucât, contrar obiectivului specific urmărit, acestea vor contribui la creșterea emisiilor de echivalent CO2;
- care nu privesc îmbunătăţirea transportului public şi/sau a modurilor nemotorizate de transport, în vederea descurajării utilizării transportului privat cu autovehicule;
- de construire / reabilitare / modernizare a pasajelor și podurilor, indiferent de destinaţia aceastora (pietonal/ biciclete/ rutier/ traseu dedicat pentru transportul public etc), dacă acestea nu se suprapun cu o activitate de construire / reabilitare / modernizare a unui traseu pietonal/biciclete/transport public etc., din proiectul propus la finanțare;
- de construire /reabilitare / modernizare / extindere a părții carosabile, dacă acestea nu sunt rezultatul configurării/reconfigurării profilului stradal pentru amenajarea de benzi dedicate specifice transportului public;
- de creare/modernizare a autobazelor/depourilor de transport public de călători exclusiv județean / interjudeţean.
În cadrul acestei priorități de investiţii nu sunt sprijinite activitățile/măsurile care ar putea conduce la scăderea traficului rutier de tranzit de pe drumurile naţionale/județene cu trafic intens, ce traversează municipiile analizate. Aceste tipuri de investiţii (de ex. variantele de ocolire) pot fi finanțate doar prin Priorităţile de investiții ce derivă din Obiectivul de politica 3 - “O Europă mai conectată prin dezvoltarea mobilității”.
Totodată, se va avea în vedere ca proiectele propuse sa nu conduca la creșterea utilizării transportului privat motorizat în aria de studiu a proiectului şi/sau în afara acesteia.
Se vor avea în vedere inclusiv condiționările cu privire la activităţile proiectelor din secţiunea 5.2.2 a prezentului ghid.
Astfel, după cum s-a menționat mai sus, se va avea în vedere faptul că proiectele care contribuie prioritar la îmbunătățirea vitezei de deplasare/fluidizarea traficului autoturismelor participante la traficul rutier (de ex. proiecte/activități ce vizează doar îmbunătățirea părții carosabile a străzilor în beneficiul transportului privat cu autoturisme), nu sunt sprijinite în cadrul Prioritatii de investiție 4 şi, prin urmare, nu sunt eligibile. Astfel, chiar dacă, aparent, investițiile din asemenea proiecte ar putea determina o uşoară reducere a emisiilor de CO2 în condiţiile menţinerii acelorași fluxuri de trafic, în fapt, pe termen scurt şi mediu, asemenea investiții vor genera un trafic rutier suplimentar, ca urmare a condiţiilor îmbunătăţite pentru deplasarea motorizată.
Perioada de implementare a activităților proiectului nu trebuie sa depășească data de 31 decembrie 2029.
Cerinta 11: Proiectul respectă prevederile legislaţiei comunitare şi naţionale în domeniul dezvoltării durabile, egalităţii de şanse şi nediscriminării, egalităţii de gen şi accesibilitate.
A se vedea prevederile sectiunilor 3.18 si 3.19 din ghidul solicitantului.
Cerinta 12: Proiectul face parte atât dintr-o strategie de dezvoltare teritorială/locală (după caz) cât și din scenariul optim selectat din P.M.U.D., regăsindu-se atât în aria teritorială a P.M.U.D. cât și în cea a strategiei relevante.
Cerinta 13: (pentru municipii resedintă de județ) Strategia de dezvoltare teritorială din care face parte proiectul a obținut Avizul de conformitate emis de Serviciul Dezvoltare Urbana (SDU) din cadrul ADR Nord-Est.
Cerinta 14: Locul de implementare a proiectului este situat în municipiile/municipiile resedintă de județ, inclusiv zona urbană funcţională/zona metropolitană din care acestea fac parte, din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est.
Cerinta 15: Proiectele care vizează realizarea de investiții în sistemele de transport public local/zonal de călători respectă prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 şi regulile privind ajutorul de stat.